tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

In een stoet op vakantie

with 6 comments

bb gwendolineIk word dit jaar zestig en ik ben dertig jaar schrijver en kan er dan nog iets gebeuren dat me verrast? Ja. Boer Boris was in januari Prentenboek van het Jaar en dat heeft een breed publiek aangeboord dat ik eigenlijk nog niet zo kende: peuters. Er zijn nu kleine kindjes die met een boek van Boer Boris onder hun kussen slapen en er zijn knulletjes die in de boekhandel naar een Boer Borisboek wijzen en zeggen: ‘Dat hebben wij nódig!’ – Sommige van die berichten staan op de Boer Borisfacebookpagina. En daar is aan toegevoegd een foto die een moeder afgelopen weekend stuurde. Haar driejarig zoontje is weg van Boer Boris gaat naar zee. In het verhaal neemt Boris alle dieren en spulletjes uit de boerderij in een lange rij mee naar zee. Op de foto zie je dat het jochie al zijn spulletjes in een stoet achter elkaar heeft gezet, klaar om op vakantie te gaan.

Zoiets ontroert me. Ik weet wel dat er lezers zijn die plezier beleven aan boeken van mij, maar dat zo’n boek kinderen tot spel kan inspireren, dat is voor mij een nieuwe ervaring. Ik heb nooit series willen schrijven omdat ik het gevoel had dat ik dan een boek nog eens óver deed. Toch verschijnt over een week alweer het vijfde Boer Borisboek: op de een of andere manier kan ik er maar geen genoeg van krijgen.

Written by Ted

16 maart 2015 bij 07:15

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kinderfantasie en logica: het blijft ontroeren en doet vaak versteld staan. Welkom in de kleine wereld Ted en Boris.

    Wout

    16 maart 2015 at 08:37

  2. 🙂

    beatrijs

    16 maart 2015 at 08:45

  3. Net aan zee vertelde een mevrouw me dat ze graag detectives las met vooral moorddadige inslag.
    Ze wees tevreden om zich heen naar de duinen en zei opgewekt: ik weet hier allerlei plekjes om een lichaam te begraven. Ik vond het wel aansluiten bij je blog van vandaag.

    Co

    16 maart 2015 at 09:38

  4. Dat is misschien wel een idee voor het volgende deel in de reeks: ‘Boer Boris ruimt op’.

    Ted

    16 maart 2015 at 09:52

    • Boer Boris trekt zijn goed fatsoen
      vanavond even uit.
      Hij gaat namelijk, o hou je vast,
      door roeien en door ruit.

      Hij graaft bij ’t schijnsel van de maan
      een akelig diep graf
      en werpt daar vaardig spullen in
      zo kom je er van af.

      Co

      16 maart 2015 at 10:01

  5. mooi, Ted! Laat Boer Boris maar komen.

    eva

    18 maart 2015 at 10:25


Geef een reactie

