tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Restaurant serveert te veel?

with 3 comments

posselDe restaurantrecensie in NRC Handelsblad valt me op door de kop: 100% Frankrijk in (te) grote porties. Te grote porties? In een restaurant? Dat belooft wat, want meestal krijg je te weinig en als het te veel is laat je het staan, dus ik zie het probleem niet. Recensente Petra Possel zucht en steunt en klaagt over de hoeveelheid op haar bord in een Amsterdams restaurant. Dat kan ze zich veroorloven omdat ze het restaurantbezoek waarschijnlijk niet zelf hoeft te betalen en het stadium van een gegeven paard niet in de bek kijken allang voorbij is. Ik zou het zelf als in hoge mate positief ervaren als ik te veel op mijn bord krijg, want dan heb ik de keuze om te eten of te laten staan, maar Possel adviseert: vraag bij als het niet genoeg is. Maar dat is nu juist een van míjn ergernissen! Ik vind buiten de deur eten vaak aan de dure kant en als ik dan ook nog eens niet genoeg krijg, ga ik sikkeneurig zitten wezen.

Enfin, Possel vindt het allemaal te peperig en te zout; ze spoelt het eten door met drie glazen wijn en neemt dan toch ook nog maar een dessert. Hier laat het probleem zich in volle omvang zien: als Possel zelf haar eten zou moeten betalen had ze kunnen overwegen om een glaasje wijn minder te nemen of af kunnen zien van een toetje, en dan had ze geen probleem gehad, maar omdat de abonnees van de krant haar maal betalen, heeft ze reden om te klagen.

Daarom een tip voor een restaurant in Amsterdam waar het niet te duur is en waar je genoeg krijgt voor je goeie geld: kop van de Zeedijk bij het Centraal Station: Skek. Prima tent. Prima eten. Wil je nog goedkoper uit, ga dan om de hoek op de Warmoesstraat voor nog geen 9 euro roti lam halen bij het Surinaams-Chinees afhaalcentrum. Lekker en lekker veel. Ei dat je erbij krijgt laten staan. Of opeten. Mag je helemaal zelf weten.

Written by Ted

19 april 2015 bij 09:33

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deze ergernis herken ik. Bij veel dure, met name trendy, restaurants moet je eigenlijk van te voren thuis eten. Zo weinig krijg je op je bord. Daar kom ik dus ook niet meer. Dank voor de tip van Skek, ga ik proberen. Café ’t Gasthuys op de Grimburgwal is ook een aanrader.

    Huib

    19 april 2015 at 13:42

  2. Op facebook anders nogal wat reacties van mensen die mij een standje geven omdat ik restaurants zou aanzetten tot verspilling van voedsel.

    Ted

    19 april 2015 at 13:52

  3. Ik ben toch blij als ik voldoende eten krijg voorgeschoteld in een restaurant. Voor mensen die het teveel vinden is een doggybag mogelijk een oplossing. Dan hebben ze de volgende dag ook nog wat.

    Huib

    19 april 2015 at 19:46


Geef een reactie

