tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Contrabas stopt

leave a comment »

chretien.400_200x196Het e-portaal voor poëzie voor volwassenen, De Contrabas, begon in 2005 en gaat met Chrétien Breukers héén. Hij schreef gisteren:

‘Het is goed om de bakens een keer te verzetten. Het is tijd voor iets anders, ik wil dit “enige ware zenuwcentrum van de literatuur”, zoals Gerrit Komrij het noemde, elders, op een andere manier voortzetten.
De Contrabas zal nog tot 21 augustus aanstaande in de lucht blijven, wat mij de gelegenheid geeft om in een aantal artikelen de balans op te maken. En na 21 augustus aanstaande is het tijd voor iets nieuws, waarover later meer. De boeken van de uitgeverij blijven gewoon leverbaar.
Vandaag is de twintigste sterfdag van W.F. Hermans, de grootste Nederlandstalige schrijver van na de Tweede Wereldoorlog. Toen hij zijn zelfgekozen dood stierf, wendde hij zich af van zijn familieleden; dat zal ik niet doen, alleen al omdat ik eerst nog een paar zaken die mij in de afgelopen tien jaar zijn opgevallen wil formuleren, en omdat ik in elk geval nog één rekening met iemand heb openstaan.
Oh ja. En op 21 augustus aanstaande is het feest. Maar ook daarover: later meer.’

De bittere toon doet vermoeden dat Breukers spartelend en trappelend en tegenstribbelend afscheid neemt van wat zijn kind is. Hij is er de man niet naar om zich daar bij neer te leggen. Neem dat “later meer” maar serieus. Die man komt terug. En dat is goed.

Written by Ted

28 april 2015 bij 02:24

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

