tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Beter spellen

with 6 comments

logo-beter-spellen-okIk wil graag nog een keer aandacht besteden aan deze site: Beter spellen. Er zijn nu meer dan 100.000 actieve gebruikers en het werkt simpel: als je je aanmeldt krijg je elke ochtend een testje van vier vragen over spelling. Je kunt zelf kiezen op welk niveau je wilt spellen. Bij mij is het al een gewoon ochtendritueel geworden en ik heb tot mijn genoegen gemerkt dat mijn score steeds beter wordt. Dat komt doordat bepaalde problemen in de spelling regelmatig terugkeren, waardoor je gewend raakt aan de juiste schrijfwijze.

Toch zijn er regelmatig vragen waar ik het antwoord niet op weet of waarvan ik denk het antwoord juist zeker te weten, en dan blijk ik het al jaren fout te schrijven. Hier een paar kwesties waar ik toch enige moeite mee had (let op; de invulrondjes werken niet!):

Nadat de zon …….. , wordt het een stuk koeler.
onderging
is ondergegaan
was ondergegaan
ondergaat

Ik blijf hier wonen ……..  ik me er prettig voel.
zo lang
zolang

Ik krijg het benauwd in een ……..  vest.
acryle
acryl
acrylen

Hier zijn de antwoorden.

Na ‘nadat’ komt altijd een voltooid deelwoord (hier: ondergegaan). Omdat ‘wordt’ tegenwoordige tijd is, is ‘is ondergegaan’ het juiste antwoord. Tegenwoordig wordt ‘ondergaat’ (onvoltooid tegenwoordige tijd) ook toegestaan, maar we vragen hier naar het beste antwoord en dat is – taalkundig gezien – voltooid tegenwoordige tijd: is ondergegaan.

Het antwoord is ‘zolang’ (zonder spatie), want het betekent hier ‘voor de tijd dat’.

Het woord ‘acryl’ is een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord. Zulke woorden hebben bijna altijd ‘en’ aan het eind, maar bij sommige (vaak moderne) stoffen geldt die regel niet. Dit is zo’n geval.

Written by Ted

3 mei 2015 bij 07:36

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dank voor de herinnering! Was ooit aangemeldt en heb de vragen helaas te vaak niet ingevuld – dan wordt je na verloop van tijd eruit gegooid en moet je je opnieuw aanmelden. Soms confronteerend maar steeds leuk. Zit er nu weer in.

    Verena

    3 mei 2015 at 08:46

  2. De eerste twee goed, Zo’n vest zou ik sowieso nooit willen dragen.

    Co

    3 mei 2015 at 08:47

  3. Hoi Ted,

    een paar jaar geleden maakte Genootschap Onze Taal zich enorm druk over het verschijnsel dat mensen woorden die aan elkaar geschreven moeten worden – zoals alweer – los gingen schrijven (al weer). Zij gaven de schuld aan Engelse invloeden en wezen erop dat het in de Nederlandse taal juist zo mooi is dat woorden aan elkaar geschreven worden. Volgens mij klopt dat niet. Ik denk dat het ligt aan de manier van betaling van freelance schrijvers. Daar komen er steeds meer van en ze worden per woord betaald. Dan zou je toch wel een enorme dief van je eigen portemonnee zijn als je zolang ging schrijven, terwijl je met zo lang het dubbele verdient!

    Peter Smit

    3 mei 2015 at 09:11

  4. Ha, ha, ha, ha, ha, dat is een goeie, zeg.

    Ted

    3 mei 2015 at 09:33


Geef een reactie

