tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Istanbul (2)

with 7 comments

P1000710(Vervolg van gisteren)

Op school worden we begeleid naar de directeur, die – dat hebben we gauw genoeg in de gaten – ons obligaat formeel ontvangt gezeten achter een bureau.

Net als gisteren zitten zeker honderd kinderen bij elkaar in een zaal en ze zijn meteen enthousiast. Vooral het tekenen maakt grote indruk op ze en als we de kinderen zelf laten tekenen willen ze elke lijn die ze gezet hebben laten zien. Ik spreek geen woord Turks, dus ik roep aan de lopende band: wonderful, beautiful, splendid, well done. En de kinderen nemen heel snel mijn gebaar van een opgestoken duim over.

We zijn opgelucht, want gisteren waren we op een andere school (foto) en daar zaten op de eerste rij – dus pal vóór de kinderen! – de officials (de directeur van de school, daar de directeur van en de directeur van de directeur van de directeur van de school) en één van hen was de directrice van de school waar we deze ochtend zijn. Gisteren keek ze, net als de heren op de voorste rij, plechtig, ernstig en onbewogen, maar nu is ze blij en vrolijk, en ze geeft ons een mes ter herinnering aan de school. Ze legt in het Turks – geen van de directeurs spreekt Engels – uit dat de plaats waar ze vandaan komt bekend is vanwege de messenindustrie. Vandaar. We nemen de messen dankbaar aan, maar vinden het een beetje een raar cadeau. Het is echter nu wel duidelijk dat ze ons optreden gisteren leuk vond en onze komst op haar eigen school met alle vertrouwen tegemoet heeft gezien. – Wij twijfelden zelf niet, want gisteren gingen de kinderen óók uit hun dak; we wisten alleen niet zeker of dat wel mocht van de schoolleiding of van de leider van de schoolleiding.

De kinderen vertellen honderduit in het Turks en ik versta niets. – Wat een geschenk is het toch dat Philip en ik allebei kunnen tekenen, want die taal kent geen grenzen. De kinderen zijn behulpzaam, want als ik een aap teken roepen ze in koor: ‘Monkey!’

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

12 mei 2015 bij 07:15

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat hebben jullie daar dan precies gedaan? Voorlezen of iets over de boeken vertellen kan niet. Hebben jullie een verhaal getekend? Met welke reden waren jullie daar?

    Mieke van Hooft

    12 mei 2015 at 09:43

  2. We waren daar omdat een paar boeken van mij in het Turks zijn vertaald, maar de uitgaven waren nog niet klaar, dus we hadden geen Turks materiaal. Wel een paar in het Engels vertaalde boeken, dus die lazen we gedeeltelijk voor en onze tolk Berrak vertaalde simultaan. Terwijl ik voorlas tekende Philip op een flip-over. Daarna volgde een openbare tekenles.

    Ted

    12 mei 2015 at 09:50

  3. Kijk daar hou ik van. Ongehinderd door taalbarrières gaan tekenen met Turkse kinderen. Dat zouden meer mensen moeten doen.
    Iets verder naar het Oosten, in Iran, tekende ik jaren geleden mijn eerste (nooit uitgegeven) reisverhaal op. Ook daar herinner ik me de uitgelatenheid van kinderen (en mijn twijfel of zulks wel mocht) en ook daar leerde ik het woord voor ooievaar, leklek (geloof ik). Of dat Perzisch of Azeri (Turks) is weet ik niet meer. Op een zeker moment begon mijn gekriebel in notitieblokjes een meisje te vervelen. Ze ging over op tekenen. En ik tekende uiteraard mee 😉
    Ook koken kan, net als tekenen, verbindend werken. Zo leerde een Armeniër/ Griek uit Istanbul mij. Helaas is zijn Drentse kookbedrijf er niet meer gekomen. Hij overleed een paar weken terug. http://lehti-paul.blogspot.nl/2015/04/armeense-paella-uit-assen.html

    Lehti Paul

    13 mei 2015 at 08:59

  4. Leuke reactie, Lehti!

    Ted

    13 mei 2015 at 15:46

  5. Heerlijk gewoon…..dat internationale taalhindernissen voor kinderen maar amper bestaan. Gebarentaal of tekentaal: ze begrijpen je/het zo snel. Prima opgelost heren en gelukkig niet aan het mes geregen aan het slot.

    Wout

    14 mei 2015 at 10:54

  6. Nou, wel bijna! Philip had het mes nog in zijn tas toen we door een metaaldetector moesten!

    Ted

    14 mei 2015 at 11:57


Geef een reactie

