tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Je of u

leave a comment »

jelkoartsGisteren was ik in Arnhem voor de eerste editie van een nieuw initiatief van Wintertuin: Nieuwe Types. Op verschillende locaties in de binnenstad traden telkens drie auteurs aan om voor te lezen. Ik had het genoegen te mogen optreden in de Kinderboekwinkel met Marjolein Visser en Raoul de Jong, twee jonge schrijvers die nog niet zo lang geleden debuteerden. Al heeft Raoul al vier boeken op zijn naam staan en Marjolein won de VPRO Bagagedragerprijs. Eigenlijk waren we met zijn vieren, want we werden aan elkaar gepraat door Jelko Arts (foto), die óók een jonge schrijver is.

Ik vond het heel geslaagd en bovendien erg gezellig; doordat we ieder tien minuten voordroegen zat de vaart er lekker in, en ik voelde me one of the Nieuwe Types. Maar dat was ik niet. Toen de eerste die ik tegenkwam me met u aansprak zei ik nog: ‘Zeg maar je.’ – Ik weet dat je dat eigenlijk niet moet doen, en ik heb het allang opgegeven om het te zeggen, maar het kwam er deze keer tóch van, omdat ik een aarzeling merkte bij degene die me aansprak. Toen vervolgens de presentator van het programma in het voorgesprek zich in allerlei mogelijke bochten wrong om niet te hoeven kiezen tussen je en u, zei ik opnieuw: ‘Zeg maar je, hoor.’

De rest van de avond bleef het een kleine kwestie. Uiteindelijk lukte het bijna niemand om me met je te blijven aanspreken; ze vervielen allemaal in u. Nou hoop ik maar dat het was uit respect, maar het kan evengoed zijn dat ze het deden omdat ze me een ouwe zak vonden. Nou ja, geen zak, maar wel oud. Hm, nee, die indruk kreeg ik eigenlijk helemaal niet. Ik geloof toch dat ze het deden uit respect. En nou er niet meer over zeuren, Van Lieshout. Je bent voortaan een u. Klaar.

Vandaag en morgen nog vanalles te beleven op het festival in Arnhem. Kijk voor de activiteiten hier.

Written by Ted

27 juni 2015 bij 10:44

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

