tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Preventief verwijderen

with one comment

mauriceSwircHoe eenvoudig het is om iemand in een kwaad daglicht te stellen laat de affaire zien die door de historicus Bart Wallet openbaar is gemaakt. In 1951 besloot het schoolbestuur tot een klassenindeling die niet naar de zin was van enkele Joodse ouders, omdat hun kinderen niet bij prinses Irene en prinses Margriet in de klas kwamen. Ze schreven een klaagbrief aan koningin Juliana en die schreef terug dat ze niet antisemitisch was en daarmee basta. Precies de goede reactie, lijkt me, maar neen. Omdat ze niet ingreep wordt ze nu verdacht gemaakt. Nergens in de berichtgeving staat dat Juliana iets te maken had met de klassenindeling, noch dat ze met die indeling instemde, en tóch is nu gesuggereerd dat ze fout was na de oorlog.

Lees het bericht er eens op na. Er staat dat de kinderen “preventief verwijderd” werden. Daarmee wordt bedoeld dat ze werden ingedeeld in een andere klas, en als je het daar niet mee eens bent, moet je naar het schoolbestuur stappen. Niet naar de koningin.

In een hoofdredactioneel commentaar heeft Maurice Swirc (foto) het over een: “omissiedelict. Dat is ‘een strafbaar feit dat bestaat uit het nalaten van iets dat men behoorde te doen’.”

Ik vind het schandalige berichtgeving. Elke normale, weldenkende ouder zou reageren zoals Juliana heeft gedaan als er een brief kwam van ouders van een schoolgenootje waarin stond: ‘Onze zoon mag niet bij jouw kind in de klas omdat het Joods, islamitisch, gehandicapt, homoseksueel, scheel, groen, gebocheld is.’ – ‘Ja dáàg!’

Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt. Ik had een boek geschreven over mijn jeugdervaringen met een pedofiel en omdat ik daar niet honderd procent negatief over oordeelde, werd ik op internet uitgemaakt voor pedofiel. Krijg dat maar weer eens weg!

Wat mij betreft had het bericht over de “verwijtbare omissie” van Juliana preventief verwijderd moeten worden.

Written by Ted

28 juni 2015 bij 11:37

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helemaal waar….

    Marijke Stienstra

    28 juni 2015 at 20:45


Geef een reactie

