tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ziggo & Zomerstop

with 6 comments

kellendonkDe afgelopen dagen had ik geen internet en geen telefoon, dan weer wel, dan weer niet. Zo gaat het al maanden. Ik heb al meerdere malen een monteur besteld op momenten dat ik geen internet/telefoon had, maar dan deed alles het ineens weer wel, dus dan bestelde ik de monteur van Ziggo maar weer af. Nu heb ik de monteur niet afgezegd, hoewel ik weer verbinding heb, want anders wordt het probleem nooit opgelost. Wat ik nooit had moeten doen was één combi-abonnement nemen, want als één ding eruit ligt, ligt álles eruit.

Of de verbinding nu hersteld wordt of niet: de boel gaat hier een poosje dicht. Zomer. Vakantie. Iedereen is weg of ligt lui in zijn eigen tuin. Of gaat een cursusje doen van het een of ander. Elke zomer probeer ik iets onder de knie te krijgen, zoals in het verleden Photoshop, InDesign, Autorijden, enzovoort, maar voor dit jaar heb ik nog niks, dus daar moet ik eens even over nadenken. En als ik niet denken wil, lezen. Het heeft lang geduurd voor ik het boek uit had, maar ik heb het uit: De brieven van Frans Kellendonk. Mooi boek, met als hoogtepunt voor mij de brieven over de Antillen. Ik ben daar regelmatig geweest, maar heb het nooit zo gezien zoals Kellendonk. Ik kijk duffer dan hij, geloof ik.

Als ik tijdens het lezen een nieuwe naam tegenkwam ging ik erop googelen en kwam op die manier tot mijn schrik zo goed als niemand tegen. Allemaal dood of weggebleven van internet, vermoed ik. De enige die ik echt goed kende en ken, is Jacques Dohmen, aan wie tal van brieven in het boek zijn gewijd. Sommige lezers van dit blog zullen hem nog wel kennen als redacteur van Querido Kind.

Het boek eindigt met de onvermijdelijke dood van Kellendonk, en die komt uiteindelijk snel, want al een jaar voor zijn overlijden schreef hij haast niks meer. In die zin is het boek serener dan het laatste dagboek van Hans Warren, dat ik vorige zomer las. Daar moest ik toen echt om huilen, omdat je het sterven van Warren meebeleeft. Dat is bij Kellendonk niet het geval. Ik heb er ook niet bij gehuild. Maar wel het boek met een zucht dichtgeslagen toen het uit was. Het was uit.

Written by Ted

9 juli 2015 bij 07:15

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jammer dat we even niets van je zullen horen, Ted, maar een goede zomer gewenst. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je het boek van Frans Kellendonk een aanrader vindt of niet. Wat maakte dat je er zo lang over deed?

    Eefje

    9 juli 2015 at 11:42

  2. Veel dingen te doen. Daarom duurde het lang. Het is een absolute aanrader!

    Ted

    9 juli 2015 at 12:41

  3. Lekker genieten Ted ook al is het misschien met een lach of een traan erbij.

    Wout

    9 juli 2015 at 17:03

  4. Oké, dan dank voor de tip, Ted!

    Eefje

    9 juli 2015 at 18:28

  5. Gisteren is de monteur van Ziggo geweest. Hij heeft drie uur hard gewerkt in de straat en in mijn huis. Resultaat: ik heb nu helemaal geen internet meer en ook geen telefoon.

    Ted

    10 juli 2015 at 05:44

    • Ik wens je heeeeeeeeel veel sterkte Ted opdat de boel weer aan de praat komt – kopje koffie monteur???

      Wout

      10 juli 2015 at 09:50


Geef een reactie

