tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Queen Victoria (1)

leave a comment »

IMG_3070Vijfde dag

Vanochtend ben ik om tien voor zes opgestaan. Dat was nergens voor nodig, maar de Duitse dame met wie we een dinertafel delen, wilde om zes uur op de voorplecht staan om het schip de “fjord” van Kotor te zien binnenvaren. Omdat ik half had toegezegd en omdat ik charmant en galant wilde zijn, zorgde ik dat ik om zes uur buiten stond. Maar ze was er niet en kwam ook niet. Anderhalf uur heb ik lopen zoeken. Toen bleken de twee nichten die elke ochtend het zwembad voor hun overdreven sportieve inspanningen volledig in beslag nemen, al om half acht uitgesparteld, waardoor ik ongestoord mijn eigen twintig baantjes kon trekken.
Daarna zijn W en ik gaan ontbijten en vervolgens aan land gegaan. Binnen een uur hadden we er al genoeg van. Kotor is een niet onaardig stadje, maar echte havenallures heeft het niet, een klein feeëriek centrum dat oud gehouden is voor toeristen wel, en al bij de kade drommen lokalen samen die proberen om klanten onder de passagiers te werven. Sommigen doen dat op een tamelijk agressieve manier, waardoor de bevolking je meteen tegen gaat staan, want er is niet veel nodig om ergernis op te wekken. Het zal wel niemands schuld zijn, of het zal wel door de hitte komen die de waterspiegel tot algenlaagte heeft doen indampen, maar het stinkt er. Het is een raadsel hoe Montenegro op de vaarroute terecht is gekomen. Als ik mag raden, zeg ik dat Montenegro ervoor betaald heeft om de Queen Victoria van rederij Cunard te mogen ontvangen.
We gingen zo snel mogelijk terug naar het schip om in ieder geval uit de stank te zijn.
Dan had Corfu, waar we gisteren waren, duidelijk onze voorkeur. Een vriendin van W kwam ons halen, reed ons met een auto over het eiland, ging met ons zwemmen in een heerlijke baai vol kraakhelder koud water, en bracht ons uiteindelijk terug maar het schip.
Naar Corfu zou ik wel terug willen, naar Montenegro jammergenoeg niet.
Dit is alweer de vijfde dag van onze reis. We zijn op vrijdag van Schiphol naar Rome vertrokken en konden daar logeren bij de broer van W. Die woont met zijn vrouw sinds vier weken op vijf minuten lopen van Vaticaanstad. Daar gingen we zaterdagochtend in alle vroegte heen. Toen stond er al een rij, maar binnen tien minuten waren we in de overrompelend grote Sint Pieter, waar – in de verte in een nis – de Piëta van Michelangelo te zien is.

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

22 juli 2015 bij 07:37

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

