tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Boekverkoop weer in de lift

leave a comment »

Stichting-Kinderboek-Cultuurbezit_11733Boekblad, het vakblad van het boekenvak, komt met een overzicht van de eerste helft van 2015. Daarin is voor het eerst sinds 2009 een omzetstijging te zien. Fictie en non-fictie vrije tijd doen het minder goed dan gemiddeld, kinderboeken en met name non-fictie informatief doen het beter. De laatste categorie groeide zelfs met 14%. Dat was mede te danken aan de bestsellers van Joris Luyendijk en Annegreet van Bergen.

Trends worden in het artikel ook gesignaleerd: het boek is weer terug als cadeau, bijvoorbeeld ter gelegenheid van Vaderdag, Sinterklaas en kerst. Veel belangstelling is er voor brei- en haakboeken en vooral ook kleurboeken voor volwassenen. Topper blijven de boeken in de categorie eten en drinken, en ook reisgidsen doen het goed, maar hebben toch te maken gehad met een daling van respectievelijk 7 en 3%.

Literatuur voor volwassenen doet het minder goed. Maar met een daling van 3% is de afgrondelijke neergang behoorlijk afgevlakt. Dat het met het genre niet beter gaat, verklaren de onderzoekers aldus: ‘door het feit dat het genre het meest onderworpen is aan voor- en nadelen van de digitalisering.’ Wat dat betekent weet ik niet. Voor mij persoonlijk is digitale fictie – en daarmee bedoel ik dan het e-boek – ideaal, maar mogelijk bedoelen ze iets anders.
Een verdere verklaring is het uitblijven van een monsterhit, zoals Vijftig tinten, maar ik vind zo’n titel een valse voorstelling van zaken geven: als één titel verantwoordelijk is voor groei, dan geldt die groei ook slechts voor één uitgeverij, en daar heb je als branche niks aan.

E-boeken vertegenwoordigen nu 6,7% van alle verkochte boeken, een stijging van 20%, en dat komt vooral op conto van – inderdaad – de fictie (79%). In andere categorieën gaat het veel trager; bij kinderboeken ligt het op slechts 2%.

Maar kinderboeken op papier presteren na de non-fictie informatief het best met een stijging van 6% – dat is twee keer zo hard als de totale markt. ‘Als de omzet uit loyaliteitsprogramma’s erbij zou worden opgeteld, zou de groei zelfs nog hoger uitkomen.’
Ook in dit geval verklaren de onderzoekers niet wat “loyaliteitsprogramma’s” zijn; ik vermoed dat het te maken heeft met acties, zoals kinderboeken die je krijgt als je koffie koopt.

De toename bij de kinderboeken is te zien over de hele breedte: van de tien categorieën die er zijn vertoonden er zeven groei. Prentenboeken, kleuterboeken en fictie 10-12 jaar oud deden het in de eerste helft van 2015 het best. Maar dat cijfer wordt voor een belangrijk deel scheefgekleurd door de boeken van De Fontein van Russell en Kinney.

(Met dank aan Boekblad en aan Cary Richards, die het verslag schreef)

Written by Ted

18 augustus 2015 bij 10:10

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: