tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De waard, de gasten en de gelegenheid (2)

with one comment

spaarvarkenOplichting mag je het waarschijnlijk niet noemen, maar manipulatie is het zeker. Het bedrijfsleven past massaal trucs toe om kopers tot aankoop te verleiden. De bekendste is net onder een afgerond bedrag gaan zitten: 1,99 ziet er goedkoper uit dan 2,00.
In zijn column in de Consumentengids meldt Leo Pot dat 60% van de prijzen van consumptiegoederen eindigt op het cijfer 9. Wetenschappelijk is aangetoond dat het wérkt: wordt hetzelfde product aangeboden voor 34, 39 en 44 euro, dan verkoopt die van 39 euro beter dan die van 34 euro. Maar wordt datzelfde product daarnaast aangeboden als Sale!/Reclame!/Uitverkoop! Van 48 euro nu voor 40 euro! dan kiest men het product dat 40 euro kost en niet dat van 39 euro. Bedrijven weten dat; de Bijenkorf biedt tijdens de Drie Dwaze Dagen artikelen aan voor een van-voor-prijs (kostte eerst X en nu nog maar Y) en dat lijken koopjes, maar het gaat om speciaal ingekochte partijen die helemaal niet in de Bijenkorf te koop waren. Zo ongeveer de helft van mijn huisraad heb ik op die manier bij de Hema gekocht, toen dat nog een leuke winkel was (nu moet je je door de mascara en nagellak heen worstelen om bij het sterk uitgedunde assortiment te komen).

Sommige van die trucs kun je ook zelf toepassen, als je daar zin in hebt. Stel, collega-kinderboekenmakers, dat je je eigen boeken te koop aanbiedt op je site en je wilt 15 euro hebben. Dan kun je dat op deze manier aanbieden:
Boek kost 15 euro en er zijn geen verzendkosten verschuldigd.
Boek kost 7,50 euro met 7,50 euro verzendkosten.
Boek is gratis met 15 euro verzendkosten.

Welk boek verkoopt volgens een onderzoek het best? Morgen het antwoord.

Written by Ted

1 september 2015 bij 07:20

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ted,

    met boeken valt het overigens nog wel mee. Ik maak (Arzbach, Brunt & Smit) ook cd’s en die raak je dus bijna niet meer kwijt. Mensen kopen geen cd’s meer, volgens mij omdat ze bang zijn om dom gevonden te worden. Een slim iemand gaat immers downloaden! Daar hebben we wat op gevonden: ik heb een lied geschreven over een van mijn boeken. Dat boek houd ik aan het eind van elk optreden omhoog en roep: Tien euro mensen, en dan krijgt u onze cd er gratis bij! U kan ook de cd kopen, en dan krijgt u het boek er gratis bij!
    De meeste mensen kopen dan het boek. Dat zeggen ze ook: ‘Ik koop het boek.’ Omdat ze zich dus schamen om te zeggen: Ik koop de cd. Denk ik tenminste.

    Overigens geldt dat afkorten alleen voor bulkprodukten. Bij speciale artikelen werkt het niet. Die Rembrandts die het Rijksmuseum wil kopen kosten dus 140 miljoen, en niet 139.999.999. Over oplichting gesproken: directeur Pijbes wil niet zeggen waar het geld vandaan komt. Dat zal dus wel uit dat pensioenfonds van de Rotterdamse havenarbeiders zijn, dat op listige doch legale manier naar de grachtengordel is weggesluisd.

    Peter Smit

    1 september 2015 at 09:08


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: