tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zuid-Afrika (slot)

with 2 comments

IMG_3558(vervolg)

Terugkijkend op onze Zuid-Afrika-reis wil ik die boeiend noemen. Het was een ervaring die ik niet had willen missen. Met name de ontvangst in Steinkopf met de Namastap-dans was onvergetelijk. Philip wil nu dat we gaan leren klompendansen om in het buitenland een typisch Nederlandse dans voor het voetlicht te brengen, wat ik een geweldig idee vind, maar we kunnen in onze buurt niemand vinden die het ons kan leren.

We hebben veel gelachen, niet zelden om menukaarten (klik erop voor een vergroting) die tot de verbeelding spraken. Wie wil er nou pofadder of skilpadjies? Dat zijn waarschijnlijk geen echte slangen (vermoedelijk een gerecht dat naar het stadje Pofadder is genoemd, waar we geweest zijn); het zijn in ieder geval geen schildpadden, maar een vleesgerecht dat qua vorm kennelijk doet denken aan het dier. Afval is echter wel echt wat het zegt: afval. Het is een prut van ingewanden en andere resten; er kan zo maar een stuk huid of poot met hoef in drijven of een oor. We aten het niet, maar ik heb er ongewild toch een hapje van gegeten toen ik in het restaurant van Soweto van alle gerechten die tot het buffet behoorden iets wilde proeven. Net te laat had ik in de gaten dat ik daarmee ook afval proefde en dat heb ik discreet uitgespuugd wegens de weeë geur ervan.

IMG_3460IMG_3488Gelachen – als een boer met kiespijn – hebben we ook om de bibliotheek van Okiep. Er staat een bord bij een piepklein huisje en als je niet verder kijkt denk je dat dat wachthuisje de bieb is. Maar de bieb is erachter: een getralied pand met vooral lege kasten en nul bezoekers.

 

 

IMG_3525Toen ik thuiskwam ben ik meteen yoghurt en muesli gaan halen. Elke ochtend in Zuid-Afrika kregen we eieren voor onze kiezen, altijd met vlees, tenzij we tegensputterden, en soms met wat wit brood. Ik had eenmaal terug ontzettend veel behoefte aan fris en vezel. En ik dacht dat ik zeker een kilo was aangekomen, vanwege de enorme maaltijden die we voorgeschoteld kregen en waar ik flink in heb zitten harken. Maar het viel mee. Ik ben niet noemenswaardig aangekomen. En dat terwijl de hoeveelheden vlees op de braai enorm waren en ik op mijn bord regelmatig twee grote porties vlees aantrof, soms zelfs drie!

Eén van de mooiste dingen die we zagen was de nacht. Omdat de lucht nauwelijks vervuild werd door stadslichten, kregen we na jaren en jaren van mistige groengrauwe luchten eindelijk weer eens een zwarte nacht te zien met een overdaad aan sterrenstelsels, gewoon met het blote oog waar te nemen. Zo waanzinnig mooi dat ik pijn in mijn nek kreeg van het omhoog kijken.

Het land is op een mij droevig stemmende manier ontzettend mooi. De eindeloze gebieden waar niemand is, waar nauwelijks iets groeit, ogen saai als je er uren doorheen reist, maar voor een Nederlander, voor wie elk stukje grond in zijn eigen land tot nut van het een of ander dient te zijn ingezet, is het ontroerend dat er land bestaat dat volkomen aan zijn lot overgelaten is. Ik wilde voortdurend de auto uitlopen om het land te omarmen: kom maar, ik zal wel voor je zorgen!

IMG_3480Soms lukte het ons om een kind een verhaal te laten vertellen. Er was een jongetje dat met vaart en verve, en op een stoel staand, een gruwelijk verhaal vertelde dat wij niet verstonden, maar wel deels begrepen, vanwege de gebaren die hij erbij maakte: om de paar zinnen haalde hij zijn hand langs zijn hals om te illustreren hoe weer iemand de kop werd afgesneden. Philip stond ernaast en maakte live een illustratie, maar hij beperkte zich tot de paarden die ook in het verhaal voorkwamen.

Written by Ted

29 september 2015 bij 07:16

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig en beeldend beschreven, Ted, ik heb je reisverhalen bijgelezen en kon een beetje meereizen. Als je een tijdje naar provinciaal Nederland (‘Boer Borisland’) verhuist, kunnen jullie daar vast de klompendans wel leren 🙂

    Annelies J

    29 september 2015 at 10:48

  2. Dank je, Annelies!

    Ted

    30 september 2015 at 07:33


Geef een reactie

