tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Boer Boris: 100.000!

with 5 comments

BB100000webBoekblad, het vakblad voor de boekenbranche, plaatste een bericht online over het feestelijke nieuws dat de honderdduizendste Boer Boris binnenkort over de toonbank gaat. Het artikel is van de hand van Vincent Elzinga.

Van de Boer Boris-serie van Ted van Lieshout en Philip Hopman zijn in drie jaar tijd 100.000 exemplaren over de toonbank gegaan. ‘Het geheim van het succes is het plezier waarmee ze de boeken maken’, zegt acquirerend redacteur Marieke Spaans.

Bijzonder vindt acquirerend redacteur Marieke Spaans van Gottmer dat er in slechts drie jaar tijd 100.000 exemplaren van een serie van zes boeken zijn verkocht. Op 4 oktober 2012 kwam het eerste deel uit. Afgelopen september kwam deel 6 uit: Boer Boris en de maaier. Ter gelegenheid daarvan maakte Gottmer een YouTube-filmpje.

‘Dat deel 2 Boer Boris gaat naar zee werd uitgeroepen tot Prentenboek van het Jaar heeft enorm geholpen om de serie op de kaart te zetten’, verklaart Spaans een deel van het succes. Doordat al vroeg bekend wordt welk boek Prentenboek van het Jaar wordt, kon Gottmer ook al andere delen in de markt zetten, zodat lezers die enthousiast waren in andere delen konden doorlezen.

Boer Boris gaat naar zee, waar ook een dvd bij gemaakt was, is daardoor het bestverkochte deeltje van de serie. Spaans: ‘Maar de andere boekjes worden ook regelmatig herdrukt. In september verscheen deel zes, dat wordt inmiddels ook al herdrukt.’

Maar de echte reden van het succes zit ’m in het enthousiasme waarmee Ted van Lieshout en Philip Hopman de delen maken, meent Spaans. ‘Je ziet het plezier er van af, er is een heel goede chemie tussen hen, ze maken de boeken met hart en ziel.’

Zes deeltjes in drie jaar tijd is best veel, vindt Spaans. Komende tijd gaat de frequentie iets omlaag, ook omdat de tekeningen voor Hopman enorm veel werk zijn. ‘We hebben nu zes boeken gedaan omdat Ted zoveel leuke verhaaltjes had en Philip er tijd voor en zin in had. Rond Pasen komt er nog een deeltje uit en we gaan de serie wat naar beneden uitbreiden met een kartonnen boekje voor de leeftijd vanaf 2 jaar.’

Komt er ook merchandising? ‘Misschien, daar kijken we naar. We hebben nu een gratis verjaarsdagskalender gemaakt – dat is een eerste stapje in de merchandising. We zullen per idee bekijken of we dat zelf zullen ontwikkelen of dat we er een partner bij zoeken.’

Written by Ted

2 oktober 2015 bij 15:19

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Op mijn auto zitten de kleine raamstickertjes van de voorleesdagen. Bij de glasbak riepen een paar kleuters heel enthousiast ‘kijk Boer Boris’ terwijl Boris zelf niet eens erbij staat. Dan heb je het goed gedaan.

    Hanneke

    2 oktober 2015 at 18:36

  2. Geweldig! 🙂

    Ted

    2 oktober 2015 at 18:52

  3. Gefeliciteerd heren – prachtige mijlpaal. Op naar het volgende deel!

    Wout

    3 oktober 2015 at 08:56

  4. Misschien een samenwerkingscontract met de Hema voor merchandising?
    Laatst las ik ergens dat de Hema op zoek is naar iets anders naast Jip en Janneke.
    Ik denk dat de Boer Boris figuren heel goed bij de Hema zou passen!
    ….en eerlijk gezegd kan ik niet wachten op een Boer Boris bestekje en servies van melamine, pyjama voor mijn kleinzoon met BB enzovoort.

    Cynthia de Klerk

    24 december 2015 at 15:24

  5. Zou prachtig zijn, maar ik ga er niet over. Philip en ik hebben nu in elk geval wél rooie laarsjes!

    Ted

    24 december 2015 at 16:22


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: