tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Nutellamaffia

with 10 comments

nutellaIk kreeg een brief van de huisarts waarin staat dat ik in aanmerking kom voor een gratis griepprik, omdat ik voldoe aan een van de volgende kenmerken: hiv, hart, zestig.

Klopt niks van. Mijn hart is oké, ik heb geen hiv en ik word in december pas zestig. Toch ben ik onmiddellijk naar de huisarts gehold om die griepprik te halen, want ik ben dol op gratis.

De huisarts en twee assistentes stonden aan een rij mensen prikken uit te delen en het viel me op dat ik een van de oudsten was. Dus de andere prikhalers waren helemaal geen zestig. Ze zagen er ook niet uit of ze het aan hun hart hadden. Ik vermoedde op grond van wat ik jarenlang gezien heb dat een deel van de anderen hiv heeft. Dat is niet zo vreemd: ik woon in een Amsterdamse buurt met prettig veel hoeren, homo’s en druggebruikers, ooit geafficheerd als aidsgevoelig. Ach, in onze buurt hebben we wel last, maar dan vooral van toeristen.

Wij hebben in ons gebied eigenlijk maar één huisartsenpraktijk. Die zit op de eerste verdieping van een verwaarloosd pand aan één van de wallen. En de huur is opgezegd, naar verluidt omdat de huiseigenaar voor méér geld kan verhuren of omdat hij wil verkopen. De huisartsenpraktijk is al tijden op zoek naar een nieuw onderkomen, maar er is niks te vinden in onze buurt dat betaalbaar is.

Daardoor zit de gemeente met een probleem: de gemeente biedt de commercie zo veel ruimte om zich te ontplooien, dat er geen ruimte meer is voor buurtwinkels en zoiets als een huisartsenpraktijk. En ja, dat kán natuurlijk niet! Je kunt geen mensen laten wonen in een stad waar geen voorzieningen voor ze zijn. Maar de stadsdeelvoorzitter, met de mooie naam Boudewijn Oranje, vindt dat de feiten gelijk hebben: als panden niet rendabel te exploiteren zijn voor iets dat op bewoners gericht is, dan is het logisch dat er winkels in komen die op toeristen gericht zijn.

De nieuwe Van Dale is net uit en dit woord staat er nog niet in, maar in de volgende editie waarschijnlijk wel: de Nutellamaffia. Overal waar buurtwinkels hun laatste adem uitblazen komen onduidelijke winkels waarin wafels of ijs verkocht wordt, met naar wens Nutella erop. Niemand begrijpt hoe het kan dat die Nutellawinkels kunnen bestaan, want er komen geen klanten, maar ze kunnen de huizenhoge huur desalniettemin opbrengen, kennelijk uit inkomsten die van elders komen. En zo zitten wij in het beroemde en beruchte postcodegebied 1012 met kwijnende buurtwinkels, zesendertig Nutellasalons en nul huisartsen, en een stadsdeelvoorzitter die over ons waakt met de boodschap: wen er maar aan.

Bron foto: Pretpark Amsterdam

Written by Ted

7 oktober 2015 bij 07:31

Geplaatst in Diversen

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik voel helemaal met je mee Ted – doe gelijk maar terug die gezellig winkeltjes (met leuke kijketalages). En hopelijk blijft de huisarts behouden voor code 1(0)12

    Wout

    7 oktober 2015 at 09:07

  2. De Raadsels van deze tijd… ik begrijp daar ook niets van, hoe verdienen die zaakjes genoeg? En wie wil nou overal Nutella op?

    Gelukkig geen griep voor jou, Ted, deze winter. Jammer (?) dat ik niet val onder hiv, hart of 60. Nee, ik kreeg een oproep voor baarmoederhalskanker – om er tijdig bij te zijn dan hè. Huisarts: driehonderdvijftig meter (pc 1087).

    janne

    7 oktober 2015 at 10:32

  3. Als ik een oproep kreeg voor een gratis baarmoederhalsonderzoek zou ik meteen gaan. Al was het maar om ook eens een keer een eendenbek mee te maken. Maar alleen als-ie ijs- en ijskoud is.
    (Grapje. Dat was rond 1990 een reclameslogan van sterke drank en in een sketch van Ivo Niehe Producties zag je Sylvia Millecam op een behandeltafel zitten met een arts met een eendenbek, en ze zei toen: ‘Alleen als-ie ijs-en ijskoud is. Moet daar nog steeds om lachen.)

    Ted

    7 oktober 2015 at 10:52

  4. Even OFF-topic: heb je geen last gehad van die prik? Sinds ’n paar jaar biedt mijn dokter (in een fraai onderkomen aan de Herengracht) dit ook gratis aan. Maar zómaar wat bacteriecocktails in m’n (niet zo goed meer werkende) lijf laten spuiten, dat vond ik te eng. Ik was bang voor gekke side-effects. Heb jij iets vreemd gemerkt na de injectie?

    booxalivedotnl

    7 oktober 2015 at 13:22

  5. Nee, ik heb twee keer moeten niezen en ik weet niet eens zeker of dat van die prik kwam. Ik voel wel dat ik een prik heb gehad, maar ik voel ook dat ik een neus heb als ik er met mijn vingers aan zit. – Maar ik begrijp je reserve. Had ik zelf ook, want ik heb eigenlijk nooit een erge vorm van griep. Maar ja, het was gratis, hè?

    Ted

    7 oktober 2015 at 13:43

  6. Griepprik-maffia Nutella-witwassalons. mooi voorde volgende van Dale

    hermine van Helden

    7 oktober 2015 at 15:23

  7. ik neem aan dat longproblemen en suikerziekte ook in de brief stonden? En zo zijn er nog wel wat chronische ziektes die voor een gratis griepinjektie zorgen. Jouw huisarts was er overigens vroeg bij. Ik ben doktersassistente en wij gaan pas over 3 weken prikken. Wel vandaag een aantal mensen thuisgeprikt. Èn mezelf laten prikken zodat de kans dat ik anderen besmet klein is.

    wanda

    7 oktober 2015 at 20:49

  8. Je hebt gelijk: er stonden meer risicofactoren in de brief die ik kreeg; ik heb er drie dingen uitgepikt omdat ik de brief moest achterlaten op de praktijk en dus niet meer wist welke andere ziekten er ook nog op stonden.

    Ted

    7 oktober 2015 at 21:55

  9. Complimenten op uw stukje! Zou u zo vriendelijk willen zijn om de bron van de foto te vermelden? Namelijk Pretpark Amsterdam? Dank! http://Www.facebook.com/pretpark020

    Pretpark Amsterdam

    8 oktober 2015 at 09:00

  10. […] ik het over het dreigende verdwijnen van de huisartsenpraktijk in ons gebied; dat bericht staat hier. Het werd onder meer opgepikt door de lokale zender in Amsterdam, AT5. Ze wilden er een reportage […]


Geef een reactie

