tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Wallendokters

leave a comment »


7 oktober had ik het over het dreigende verdwijnen van de huisartsenpraktijk in ons gebied; dat bericht staat hier. Het werd onder meer opgepikt door de lokale zender in Amsterdam, AT5. Ze wilden er een reportage aan wijden en of ik daaraan wilde meewerken. Dat wilde ik in principe natuurlijk wel, maar al gauw bleek dat het de bedoeling was dat een van de dokters in die reportage zou vertellen over het verdwijnen van de praktijk en ik moest dan mijn gal spuwen over het opkomen van de Nutellasalons (lees als je niet begrijpt wat daarmee bedoeld wordt dit stukje). Daar had ik geen zin in. Het gaat mij nu om het voor onze buurt behouden van de zogenoemde Wallendokters en niet om wafelwinkels. Ook al heeft het een te maken met het ander, namelijk het exploiteren en doen exploiteren van het oude centrum als toeristische attractie ten koste van de bewoners. Ik moet het doen met een hoop geruchten en in de lucht hangende beschuldigingen, en ik wil niet naar voren geschoven worden als degene die op basis daarvan oordelen velt. In een stukje zoals op mijn weblog kan ik mijn mening verkondigen en desgewenst chargeren, maar op camera zou ik moeten kunnen beschikken over de feiten en er is niemand die me ze aanreikt. Zodoende zag ik af van meedoen aan de reportage. En ik was niet de enige: stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje bleek niet bereikbaar voor commentaar.

AT5 maakte de reportage gelukkig toch (zie filmpje) maar beperkte zich tot de huisartsenpraktijk, en dat is goed zo. Je kunt het probleem van de commerciële exploitatie van de oude binnenstad ten koste van de bewoners wel schetsen in al zijn facetten en complexiteit, maar in het kleine wordt duidelijk wat het betekent: wel plaats voor toeristen maar niet voor de huisarts.

Written by Ted

13 oktober 2015 bij 06:47

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

