tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Een bijzondere jongeman

with 2 comments

lylemunsSoms kom je iemand tegen die je op slag bewondert. Lyle Muns is zo iemand. Hij is voorzitter van DWARS, de jongerenorganisatie van Groen Links, student politicologie, en hij verdient bij als sekswerker. Ik kwam hem laatst tegen bij De kast eruit in Enschede; ik was daar te gast aan het begin van de avond en hij aan het slot van het programma. De manier waarop hij open en onverbloemd sprak over zijn bijbaan vond ik helder en innemend. Hij vertelde het met zo’n vanzelfsprekendheid, dat hij liet en laat zien dat er niets mis hoeft te zijn met het beroep van prostitué of prostituee. Eergisteren was hij op de radio en opnieuw overtuigde hij mij ervan dat het een bijzondere jongen is. Hij is 21 en uit Vlaanderen, en het enige dat er mis is aan hem is dat hij zijn Vlaamse tongval schijnt te hebben afgezworen. Maar goed, dat vergeef ik hem wel. Ik hoop dat hij een glorieuze toekomst tegemoetgaat, als prostitué en straks als politicus.

Hij heeft te maken met een zelfde soort struikelblok als ik had toen ik met Mijn meneer een nuance probeerde aan te brengen in het denken over pedofilie en pedoseksualiteit. Door niet rabiaat afwijzend te staan tegenover de relatie die ik als jongetje had met die volwassen man, kreeg ik de kritiek dat ik daarmee de problemen van (voormalige) kinderen met soortgelijke ervaringen bagatelliseerde. Lyle kreeg een dergelijk soort verwijt voor zijn kiezen, onder andere in het radiogesprek: door zijn houding zou hij de problemen rond prostitutie niet serieus nemen. Maar in werkelijkheid brengt hij, door ons te confronteren met een andere kant van zijn vak, nuances aan in het denken over prostitutie. Door te laten zien dat je het vak vrijwillig, professioneel en met plezier kunt uitoefenen, benadrukt hij de positie waarin prostituees verkeren die níét uit vrije wil en níét met plezier tot prostitutie zijn gekomen.

Mij lukte het niet om het interview met hem op NPO Radio 1 terug te luisteren, maar wie echt wil zou moeten zoeken op dinsdag 20 oktober om ongeveer 13:40 uur. Hij was een poos geleden te gast bij Jinek en dat stukje kun je bekijken via deze link. Hij is de eerste gast, dus je hoeft niet ver vooruit te scrollen. Twee jaar geleden kwam hij ervoor uit dat hij dit werk doet en hij wijdde daar een mooi stuk aan op zijn weblog.

Written by Ted

22 oktober 2015 bij 07:24

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gaaf, Ted. En Mijn meneer is zo n prachtig boek. Dank voor je fijne blogs.

    Clara Hillen

    22 oktober 2015 at 13:34


Geef een reactie

