tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zuurstof & tegenwind

with 3 comments

zuurstofZuurstof & tegenwind is een nieuw tijdschrift dat onaangekondigd op mijn deurmat lag. Het kwam zonder introductie, maar in het magazine wordt een keer of zesendertig uitgelegd dat het een themanummer is over empathie en wat dat dan is. De verklaringen van die term lopen niet erg uiteen, dus dat had misschien korter en minder gekund, maar ik sta heel empathisch tegenover Z&T. Waarom het tijdschrift er plotseling is, vanuit het niets, wordt niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval bestemd voor volwassenen die met kinderen werken, op school of in de naschoolse opvang. Er staan opdrachten in op werkbladen en daarmee kun je dan aan de slag. Sommige opdrachten komen fröbelachtig over, andere inspirerend, en dat is goed zo. Ik zou zelf, als ik docent was, niet aan de lopende band aan de slag gaan met het blad, maar er zo nu en dan wel iets uit gebruiken.
Niet iedereen heeft evenveel empathie met de lezer van het magazine. Er staat een artikel in van dr. Eelco van Es dat iets te ijverig probeert een wetenschappelijk sausje over het blad te draperen, en daarna staat een bladzijde – best geestig – waarop staat: Doe nu een kwartiertje even helemaal niks. Het artikel had beter weggelaten kunnen worden, al was het sympathiek van Van Es dat hij meewerkte.
De bedoeling is dat je de werkbladen kopieert en uitdeelt, maar dat is lastig en zal toch vaak duur uitpakken: de opdrachten kunnen wel in zwart-wit, maar zonder kleur spreken ze minder aan en een vrolijke bril maken van 75 grams papier (gewoon kopieerpapier) werkt niet.
Maar daarmee houdt mijn kritiek wel op. Uitproberen, is mijn advies! Het blad is een initiatief van Het Educatie Bureau en een uitgave van de Vereniging Cultuureducatie. Meer info: www.zuurstofentegenwind.nl. Contact: redactie@zuurstofentegenwind.nl

Written by Ted

28 oktober 2015 bij 07:00

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ben direct even gaan doorklikken. Wat ik zag op de site bood niet meer dan wat er allang is.
    Dat zegt niks natuurlijk, want ik zag nu ook weer niet heel veel, maar ik zou denken: spaar de bomen.

    Co

    28 oktober 2015 at 08:19

  2. Zo lust ik er nog wel een paar. Er worden in Nederland per jaar 9000 kookboeken uitgegeven – om over andere boeken nog maar te zwijgen. Heerlijk voor bij/in de open haard?

    Ted

    28 oktober 2015 at 08:35

  3. Ach welnee, maar zelfs de plaatjes zijn al jaren in gebruik.

    Co

    28 oktober 2015 at 11:08


Geef een reactie

