tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Verkeersborden tekenen

with 3 comments

BB5-omslag-2edrukIn ‘Boer Boris gaat naar de markt‘ komt Boris telkens een verkeersbord tegen dat hem tegenhoudt. Voor mij een makkelijke manier om verkeersborden uit te leggen aan kleuters. Ik koppel daar een opdracht aan door kinderen zelf verkeersborden te laten bedenken. Omdat het een snelle opdracht is laat ik de kinderen er meteen twee maken: een bord met een rode rand betekent: mag niet! en een blauw bord betekent: mag wel!

Gisteren was ik op de Internationale School Brussel en liet daar kinderen van groep 1 tot en met 4 verkeersborden ontwerpen. Bij de meeste kindjes ging dat snel, maar een heel stil jongetje van vier had wel al snel het bord met de rode rand klaar, maar niks om erin te tekenen. Toen hij eindelijk zo ver was, verbaasde me de duidelijkheid van wat hij tekende: een zwarte bom met een vonkje.

Een ander jongetje tekende iets dat ik alleen kon benoemen als oranje gekras. Op aanraden van de juf tekende hij er een rood rondje omheen. Ik wist niet wat het was, maar omdat het oranje was zei ik: ‘Betekent je bord verboden voor wortels?’

Terwijl de juf uitlegde dat het bord betekende: verboden om staand te plassen!, begon het jochie te stralen. Hij tekende er onmiddellijk groene sprieten aan vast, want het idee van een bord dat worteltjes verbiedt vond hij zo fantastisch, dat hij zijn verkeersbord aanpaste. Een iets ouder meisje dacht: wat voor worteltjes kan, kan voor spruitjes beter, en tekende daar een verbodsbord voor.

Written by Ted

4 november 2015 bij 07:29

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat zo’n simpele feitelijke opdracht toch zoveel emoties teweeg kan brengen!

    Margreet de Groot

    4 november 2015 at 08:34

  2. Ah, kindjes lang niet meer gehoord.

    Co

    4 november 2015 at 08:36


Geef een reactie

