tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

AH snijdt in kaas

with 4 comments

rookkaasIk sprak de verkoopmedewerker aan die bijna altijd te vinden is op de vlees- en kaaswarenafdeling van de grote Albert Heijn achter het Paleis op de Dam. Ik zei: ‘Sinds de verbouwing kan ik mijn lievelingskaas niet meer vinden: rookkaas met chili.’
‘Ja,’ zei hij, ‘die verkopen we niet meer. Ik heb minder ruimte gekregen.’
Ik zei: ‘Haal dan wat wórst weg!’

Enfin, ik moet daar niet rouwig om zijn, want die kaas vind ik lekker door de “kruiden” die eraan zijn toegevoegd, en ik weet heus wel dat het allemaal kunstmatige smaakstoffen zijn. Het heet niet voor niks “rookkaas” en niet “gerookte kaas”.

Ze hebben een paar maanden geleden de winkel flink verbouwd. De winkel is nog steeds even groot en het assortiment is gigantisch, maar toch moest zoiets als kaas verdwijnen om ruimte te maken voor onder meer een sushi-counter, een afdeling met kant-en-klaar-gegaard vlees en een kast met eten voor een snelle lunch. Die extra’s zijn enerzijds gericht op toeristen, zoals bijna alles in de Amsterdamse binnenstad, en anderzijds op mensen die weinig zin of tijd hebben om zelf te koken. Voor mensen als ik is de AH minder interessant geworden, want ik wil dat kant-en-klare eten niet dat de hele dag in bakken ligt. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te koken, onder meer vanwege het feit dat je geen flauw idee hebt hoeveel zout AH in dat klare eten doet en wat er nog meer voor ongewenst spul in zit.

Nu doe ik het voorkomen of AH geen kaas meer verkoopt, maar dat is absoluut niet waar: ze verkopen honderden kazen uit alle windstreken, maar nou net de kaas die ík graag heb halen ze uit de schappen. Waar kun je nog op vertrouwen? Ik stond bij de kassa en zei tegen het de caissière met een waanzinnig grote knot op haar hoofd: ‘Wat een mooie knot!’ Ik meende het nog ook. Maar kreeg ik een bestekzegeltje méér? Niks, hoor! En toen ik bij een andere caissière stond en alleen maar goedendag zei, kreeg ik er drie extra! – Waar kun je nog van op aan vandaag de dag?

Written by Ted

6 november 2015 bij 07:12

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die knot was ook nep natuurlijk.

    llse Bos

    6 november 2015 at 10:06

  2. Zes meter in elkaar gevlochten extentions!

    Ted

    6 november 2015 at 10:09

  3. Ik erger me ook al sinds de verbouwing dat een aantal van mijn lievelingsproducten uit de schappen gehaald zijn. Sinds kort maak ik gebruik van de bestel en bezorgservice on-line, vooral omdat ik geen zin meer had om zware boodschappen zelf de trappen op te slepen maar ook omdat alle vertrouwde artikelen nog wel on line te krijgen zijn.
    Rookkaas staat er ook gewoon tussen, €1,65 per 140 gram. De bonussen zijn ook geldig, bovendien zitten er altijd een paar cadeautjes bij en de kosten van het bezorgen zijn laag, overdag maar iets van €4,00. Een aanrader! Ik ga nu alleen nog naar de winkel voor verse en lichte producten.

    madosti

    6 november 2015 at 13:57

  4. Goed idee. Maar ik ga ook naar de winkel om lichaamsbeweging te krijgen. Die kaas moet er ook weer áf!

    Ted

    6 november 2015 at 17:53


Geef een reactie

