tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Kids met camera’s & meer

with 2 comments

Scan 710De VPRO slaat het in hun tv-gids rigoureus over, maar het EO-programma staat toch echt geprogrammeerd voor aanstaande dinsdag, om 21:25 op NPO 1: Kids met camera’s. Ik zag een promo en wil het programma beslist zien: kinderen filmen zichzelf in het ziekenhuis. Het sluit aan bij een project waar we achter de schermen mee bezig zijn, waarbij we in zo breed mogelijke zin aandacht willen besteden aan de heilzame werking van kinderboeken bij de behandeling van zieke kinderen (je kon er al over lezen op dit weblog en in het gratis magazine van de Stichting Lezen, en over een poosje hoor je er meer over). Ik ben langzaamaan steeds meer geïnteresseerd geraakt in het onderwerp, dus ik wíl dit zien!

Het heeft er niks mee te maken, maar bij de combinatie EO & kinderen moet ik denken aan wat ik gisteren op de radio hoorde: er is een onderzoek geweest onder 1200 kinderen in de wijde wereld naar mate van empathie. En wat bleek? Religieuze ouders denken ten onrechte dat hun kinderen empathischer zijn dan ongelovige kinderen. Niet gelovige kinderen hebben meer over voor hun medekinderen dan gelovige kinderen. De reden waarom dat zo is, is niet specifiek onderzocht, maar een geopperde verklaring is dat mensen die gelóven dat al zo góéd van zichzelf vinden, dat goed dóén verder niet meer van ze hoeft. Dat sluit me iets te makkelijk aan bij de alom heersende opvatting dat strenggelovigen andersgelovigen en ongelovigen geen volwaardige of zondige mensen vinden. Nader onderzoek zou fijn zijn. Ik denk zelf dat onderwijs en het openstaan voor kennis er meer mee te maken hebben, maar dat weet ik beslist niet zeker. – Het gaat overigens om gemiddelden, dus het is geenszins gezegd dat er geen individuele kinderen zijn die geloven én buitengewoon empatisch zijn. Kijk hier voor meer info.

Op NPO3 later op de avond de tweede aflevering van Mijn pik en ik bij BNN. Altijd leuk onderwerp! Afgelopen dinsdag was de eerste aflevering en die was zowel hilarisch als meelijwekkend: een zeer knappe man werd afgewezen door zijn beoogde aanstaande omdat ze zijn piemel te klein vond. Hij ging op onderzoek uit naar hoe hij zijn penis groter kon krijgen en dat eindigde in een voorspelbare conclusie, maar ik zal niet verklappen welke, voor wie de docu niet gezien heeft en alsnog wil kijken via Uitzending Gemist. Wel wil ik zeggen dat als het een lelijke vent was geweest, de hele documentaire niet was gemaakt!

Written by Ted

7 november 2015 bij 07:43

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Meteen doorgegeven via Facebook.
    Dit is 1 vd niches waar het Kinderzwerfboek zo functioneel is. Niet elk ziekenhuis heeft een bieb. Het ziekenhuis naast mijn huis wel een aparte kinderetage. In hun ‘speelkamer’ staat o.m. een rekje met boeken. Voorlees & zelflees. Ik zet er met regelmaat kinderzwerfboeken in. Zo durft een kind een boek op te pakken. Want mag het zelf naar huis, het boek kan mee. Het is immers een ‘zwerver’. Het werkt, boeken gaan inderdaad mee naar huis. Dus er wordt gelezen. ‘Even in een andere wereld duiken’.

    Anne Lutje Schipholt

    7 november 2015 at 08:05

  2. Mooi idee, ga ik ook eens mee bezig…. Dank je Anne! En Ted natuurlijk.

    Jannie

    7 november 2015 at 10:45


Geef een reactie

