tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zonnepanelen (1/6)

with one comment

zonne1Begin september. Telefoon. Een meneer met een duidelijke ergernis in zijn stem stelt zich onverstaanbaar voor en zegt: ‘U hebt een aanvraag ingediend.’

Op dat moment weet ik waar het om gaat: ik heb de dag ervoor via het Omgevingsloket van de gemeente Amsterdam een aanvraag gedaan om zonnepanelen op het dak te mogen plaatsen. De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis hadden een aantrekkelijk aanbod van zonnepanelen, maar er was een obstakel: ik woon in een rijksmonument en dan mag je dat soort dingen niet zo maar doen, ook al zijn die zonnepanelen van de straat niet zichtbaar, dus ik ben op internet gaan uitzoeken hoe ik erachter kon komen of ik daarvoor een vergunning zou kunnen krijgen. Zo kwam ik terecht bij het Omgevingsloket en daar heb ik een aanvraag ingediend. Ik dacht: als het niet mag zeggen ze het wel.

Aan de toon die de meneer van de gemeente die mij belde tegen mij aansloeg kon ik horen dat het problematisch ging worden. Hij zei dat er bij de aanvraag geen tekeningen of plannen zaten. En hoe moest hij de aanvraag dan beoordelen? Nou?

Ik zei: ‘Ik hoor aan u dat het voor u gesneden koek is, maar voor mij is het voor het eerst. Ik heb geprobeerd om uit te vinden of ik een vergunning kan krijgen om zonnepanelen te plaatsen op het dak van een rijksmonument, maar daar heb ik op internet geen duidelijkheid over gevonden. Vandaar dat ik door middel van een formulier dat ik op uw site vond heb geprobeerd om daarachter te komen. Ik moet als het ware het wiel, dat u allang kent, opnieuw uitvinden. Ik hoor wel aan u dat het heel moeilijk gaat worden, dus laat de aanvraag maar vervallen.’

Maar dat ging zo maar niet!

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

9 november 2015 bij 07:09

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. De mallemolen draait overal Ted – ben benieuwd naar het vervolg

    Wout

    9 november 2015 at 09:35


Geef een reactie

