tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zonnepanelen (4/6)

with 2 comments

zonne4(Vervolg; dit is deel 4 van een serie van 6)

Ik ben toen opnieuw gaan googelen, want als je problemen hebt met de overheid, kun je naar de Ombudsman, dus als je problemen met de gemeentelijke overheid hebt, kun je misschien wel naar de Gemeentelijke Ombudsman. En die bleek inderdaad te bestaan. Ik legde daar, via internet, mijn probleem voor. En nog geen week later werd ik gebeld, ditmaal door een vriendelijke, uiterst behulpzame man. Hij vroeg of ik alle mogelijkheden op de site van het Omgevingsloket had onderzocht. Ik snapte meteen wel dat hij iets op de site had gevonden dat mij was ontgaan, en inderdaad: daar stond een optie die ik had kunnen kiezen vóór ik het formulier invulde. Maar dat had ik niet gedaan. Ik zei: ‘Het kan heel goed zijn dat ik in de wirwar van de informatie een fout heb gemaakt en de verkeerde weg heb bewandeld, maar dan nog had ik ergens geattendeerd moeten worden dat de gekozen route geld ging kosten. En trouwens, als je een kennelijke fout maakt, moet dat niet meteen resulteren in een soort boete van 250 euro.’

De meneer van de Gemeentelijke Ombudsman gaf mij deels gelijk. Hij zei: ‘Er staat wel ergens dat er leges verschuldigd kunnen zijn, maar dat staat er niet duidelijk en ook niet hoe hoog die leges dan zijn.’ Hij ging kijken wat hij doen kon.

Intussen dacht ik: als ik die 250 euro nou toch kwijt ben, kan ik net zo goed kijken of het de moeite waard is om de aanvraag dóór te laten gaan. Ik vroeg via de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis informatie aan, en toen bleek dat ik online vrij makkelijk aan kon geven wat ik dacht nodig te hebben. Dus ik vroeg een offerte aan, en kreeg al vrij snel opnieuw een telefoontje. Dit keer van het bedrijf dat via de beide consumentenorganisaties aan het zonnepanelenproject is verbonden. De mevrouw die mij belde zei: ‘Wij kunnen niks voor u doen, want uw dak is te hoog.’

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

12 november 2015 bij 06:35

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Stand: figuurlijk het dak op – wat volgt?

    Wout

    12 november 2015 at 12:57

  2. Nog twee afleveringen. 🙂

    Ted

    12 november 2015 at 22:06


Geef een reactie

