tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zonnepanelen (5/6)

with one comment

zonne5(Vervolg; dit is deel 5 van een serie van 6)

‘Mijn dak is te hoog? Hoe weet u dat nou? Ik weet zelf de hoogte van ons dak niet eens!’
‘Wij kunnen dat meten op grond van allerlei informatie, waaronder luchtfotografie. Uw dak is vijftien meter hoog en wij gaan maar tot dertien.’

Ik was met stomheid geslagen. In de informatie van de Consumentenbond en Eigen Huis had ik niets gelezen over uitsluitingen en voorwaarden, zoals de hoogte van je dak.

Ik vroeg om een schriftelijke bevestiging, want ik dacht dat zo’n mailtje me misschien van pas zou komen in mijn “strijd” tegen de meneer van de gemeente. Dat mailtje kreeg ik inderdaad, maar daar stond iets anders in, namelijk dat ik een plat dak heb, en dat ik daarom niet in aanmerking kom voor zonnepanelen. Ik antwoordde onmiddellijk met toevoeging van een luchtfoto: ‘Ik heb helemaal geen plat dak. Mogelijk heeft u het dak van de overburen gemeten, want dat is plat en bovendien een stuk hoger dan mijn dak.’

Het hielp niet. Ik kreeg als antwoord dat mijn dak toch te hoog was, want de steigers die nodig waren reikten maar tot negen meter hoogte. Dat er steigers aan te pas moesten komen, daar had ik geen rekening mee gehouden (je kunt op mijn dak zonder steigers). De onderneming zou veel te duur worden als er steigers moeten worden geplaatst, omdat die alleen mogelijk zijn via heel speciale hulpconstructies. Dus ik gaf de hoop op dat ik zonnepanelen zou kunnen plaatsen op het dak. Het was voor het eerst dat ik me ietwat belazerd voelde door de Consumentenbond en Eigen Huis (ik ben al zo’n dertig jaar lid van beide organisaties, dus ik ben niet boos op ze). Als ik in het wervende artikel meteen was gewezen op obstakels, was ik nooit aan dit avontuur begonnen.

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

13 november 2015 bij 07:06

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Steigers voor je te hoge dak? Welnee joh….het is de zonsondergang die spelbreker is!

    Wout

    13 november 2015 at 13:17


Geef een reactie

