tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Geen worst meer maar groentespread

leave a comment »

zonnatura

Ik wil eigenlijk geen reclame maken voor voedingsproducten, omdat er meestal spul aan toegevoegd is dat je beter niet zou eten, maar ik maak een uitzondering. Er is een flinke aanslag gepleegd op wat we nog op brood mogen eten – geen worst meer wegens kanker, geen hagelslag en jam wegens suiker, geen kaas wegens verzadigd vet, en ga zo maar door. Je zou eigenlijk een paar schijfjes zelfgeteelde tomaat en komkommer op je brood moeten doen als je in leven wilt blijven, maar het is zo’n gedoe en niet echt heel spannend als je er niks aan toevoegt (beetje selderijzout en peper). En een boterham met louter tevredenheid gaat gauw vervelen. Heinz sandwichspread, daar zit wel 30% groente in, maar de rest is ander spul en één potje in de twee jaar vind ik wel genoeg.

Sinds kort heeft Zonnatura vijf potjes groentespread op de markt gebracht en ik besloot ze allemaal een keer te kopen omdat ze in de aanbieding waren. Van 2-zoveel voor 1-zoveel. Op de foto zie je ze, behalve de bietenspread. Ik had eerder al een keer de paprikaspread geprobeerd, want die leek me het lekkerst, en die vond ik ook goed te eten. Daarna probeerde ik de spinaziespread, want die leek me het viest – spinazie op brood, nee, zeg! En wat bleek: die vind ik behoorlijk lekker. Vandaar dat ik er nu aandacht aan besteed, ook al zit er maar rond de 65% groente in en de rest is dus iets anders, zoals olie en johannesbroodpitmeel en knoflook en, ja hoor, wat zout.

Het zijn piepkleine glazen potjes en er zit minder in dan anderhalf ons in, dus echt goedkoop is het niet, maar duur evenmin. Het spinaziespul smeert dun uit en ik heb er zeker vijftien boterhammen mee belegd. Qua kilocalorieën kom je dan op ongeveer 20, zonder het brood mee te rekenen. Nou, één keer bukken en drie keer ademhalen en je bent ze alweer kwijt.

Inmiddels ben ik begonnen aan de spread die me het eennaviest leek, de bietenspread, en die vind ik óók lekker, vanwege een iets rinse smaak en vanwege de mierikswortel.

Written by Ted

15 november 2015 bij 09:38

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

