tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Gemaskerde Pieten

with 8 comments

pietBen gisteren naar de verbouwde Bijenkorf (Amsterdam) geweest omdat ze daar de jaaragenda’s hebben die ik graag gebruik. Beneden is het helemaal verbouwd en het ziet er ordinair sjiek uit, met overal opzichtige marmeren platen op de vloer en handelswaar die bestemd is voor de patserige toerist. Je hebt er als gewone Nederlander niks te zoeken, dus huphuphup, snel de roltrap op naar boven. Daar zijn nu de vertrouwde Sinterklaaspieten die langs touwen omhoog en omlaag klimmen, maar ze zijn verbouwd: ze hebben geen donker poppengezicht meer, maar een hoekig aluminiumachtig masker, alsof de Pieten onherkenbaar gemaakte inbrekers zijn. Het ziet er heel eng uit, omdat het een soort gat is tussen de baret en de kraag waarin de omgeving wordt gespiegeld; ze hebben dus geen gezicht meer. Hun identiteit is ze afgenomen. – Ik snap wel dat commerciële bedrijven moeite hebben om hun positie te bepalen in een discussie waar ze eigenlijk helemaal geen deel uit van willen maken, maar deze – lichtelijk angstaanjagende – oplossing is niet de juiste. Ik vrees dat geen enkele oplossing goed is, omdat door het gepolariseer van beide kampen alles overdreven bijbedoelingen en zwaarwichtige betekenissen krijgt.

Net als vele anderen was ik benieuwd hoe het Sinterklaasjournaal verder zou gaan met de kwestie. Tot mijn verbazing is er, voor zover ik heb kunnen zien, tot nu toe niets gebeurd. Alles is – vooralsnog! – als vanouds. Dat vind ik óók niet goed. Ik vind dat als je de mogelijkheid hebt om iets te veranderen aan een situatie waarbij een groep landgenoten zich ongemakkelijk vindt, je die kans niet moet laten liggen.

Als ze mij drie jaar geleden hadden gevraagd om een en ander te coördineren, waren in die drie jaar stapsgewijs veranderingen doorgevoerd die voor beide partijen acceptabel waren geweest en was de traditie van het feest intact gebleven. Maar door dat belachelijke gepolariseer dat zo in de mode is, stuit je op muren van onverzettelijkheid. Iedereen zet de hakken in het zand: het moet nu meteen totaal anders! zegt het ene kamp en het andere kamp zegt: het blijft precies zoals het was! En daardoor zit alles nu vast en kun je geen kant uit.

AANVULLING: Ik ben erop gewezen dat in het Sinterklaasjournaal kijkers erop worden voorbereid dat volgend jaar de Pieten niet meer zwart zullen zijn. Dat heb ik gemist. Ik zag alleen fragmenten en één aflevering. Mijn conclusie is dus voorbarig.
Ik heb nu gezien dat Pieten niet meer door de schoorsteen hoeven omdat ze met een hunebedsteentje deuren open kunnen maken.
Ik zou dat niet zo bedacht hebben, omdat inbrekers dan ook met zo’n steentje naar binnen kunnen.

 

Written by Ted

23 november 2015 bij 07:16

Geplaatst in Diversen

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alleen maar naar beneden of boven, met stalen gezicht, zonder blikken of blozen.

    Kate

    23 november 2015 at 07:58

  2. Hier in het dorp was het afgelopen zaterdag vertrouwd ouderwets met ZWARTE pieten. Dat voelde gewoon goed. Misschien zwart/wit pieten als compromie ooit?

    Wout

    23 november 2015 at 09:01

  3. De verhaallijn is nu dat Pieten met een hunebedsteentje naar binnen kunnen. met andere woorden: de Pieten zijn zwart omdat ze door de schoorsteen moesten. Ik heb dat altijd een mager verhaallijntje gevonden, omdat dat niet verklaart waarom ze allemaal krulhaar hebben en rode lippen. Afgezien van de cv.

    Ted

    23 november 2015 at 10:11

    • Kinderen tot 7 jaar kun je op dit gebied echt alles wijs maken

      rom molemaker

      23 november 2015 at 13:26

  4. 🙂
    Echte Pieten zijn vaak heel evenwichtig, ze geloven gewoon in elkaar

    beatrijs

    23 november 2015 at 10:11

  5. Als Pieten door een schoorsteen kunnen, kunnen inbrekers dat toch ook?

    Reinier

    23 november 2015 at 12:31

  6. Echt niet! Daar moet je gediplomeerd Piet voor zijn. Probeer het maar eens! Breek maar eens in via de schoorsteen, Reinier. – Er zijn trouwens filmpjes te over waarin inbrekers getracht hebben om in te breken via de schoorsteen en die moesten er door de politie uit gezaagd worden.

    Ted

    23 november 2015 at 12:47


Geef een reactie

