tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Kijktip: Van hagelslag naar halal

with one comment

d682bbe7-0830-4fd2-b4d4-e385afd158a3Vorig jaar ging presentator Arie Boomsma met vaders en hun homozonen op stap in het buitenland, dit jaar neemt hij in het KRO-NCRV-programma Van hagelslag naar halal drie moeders mee met hun tot de Islam bekeerde dochters. Ik wil dat vanavond zien. Ik stik van de vooroordelen en hoop dat het programma mij daar een beetje vanaf zal helpen. Zo denk ik dat bijna alle Nederlandse meisjes die zich tot de Islam bekeren, en dan met name de meisjes die zich daadwerkelijk sluieren, tot die beslissing zijn gekomen doordat ze verliefd werden op een islamitische jongen en hem wilden volgen. Een ander vooroordeel is dat deze meisjes voortijds van school af gaan of niet beginnen aan een volgende stap in hun opleiding. – Ik hoop dat het programma mij terechtwijzen zal, want ik wil er genuanceerder over denken.

Ik ben van de tijd van baas-in-eigen-buik, de tijd waarin het feminisme ervoor zorgde dat vrouwen het juk van (religieuze) onderdrukking van zich afgooiden en geheel op eigen verstand & wil konden koersen. Ik voel dan ook enig medelijden met moeders wier dochters die verworven vrijheid hebben aangewend om dat juk juist op zich te laden door zich te onderwerpen aan religieuze regels die door mannen zijn opgesteld. – Ja, je kunt nog zo hard roepen dat godsdiensten juist vrijmaken, maar alle apostelen en profeten waren mannen en in al hun geschriften krijgen vrouwen de schuld van zowat alles. Denk maar aan Eva die niet van de appel af kon blijven.

Dinsdag 24 november NPO3, 21:20 uur.

Written by Ted

24 november 2015 bij 07:16

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Er zitten heel geëmancipeerde vrouwen tussen de gesluierden en er zijn heel wat ongeëmancipeerde vrouwen onder ongesluierde vrouwen, die wel hebben gehoord over baas in eigen buik, maar het toch niet tot zich hebben genomen.

    Mila von Klimburg

    24 november 2015 at 13:07


Geef een reactie

