tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Pas op voor de apotheker! (2/2)

with 2 comments

apotheker(vervolg van vanochtend)

Uit dit specifieke voorbeeld van twee medicijnen blijkt goed hoe selectief de apotheker te werk gaat. Van het ene medicijn zag hij dat ik daar niet zo lang geleden al een dosis van had gekregen en greep in; van het andere medicijn had hij in hetzelfde dossier kunnen zien dat ik dat twee jaar eerder voor het laatst had gekregen, maar zo ver terug had hij – expres of per ongeluk – niet gekeken. Hier schuilt natuurlijk wel gevaar: als de apotheker alleen naar het recente verleden kijkt en niet naar het hele plaatje van de patiënt, is dat misschien wel goed voor apotheker en zorgverzekeraar, maar zeker niet voor de patiënt.

Ik vind dat de apotheker door ongevraagd uitleg te geven over medicijnen je privacy aantast. Als een apotheker tegen mij zou zeggen: ‘U moet het drie keer daags anaal innemen,’ dan voel ik me aangetast in mijn privacy, omdat de apotheker niet tot mijn vriendenkring behoort, dus hij heeft van mijn anale aangelegenheden af te blijven.

Ik vind dat de apotheker dat alleen mag doen als – consequent – hij je meeneemt naar een afgeschermde ruimte, zodat de patiënt ook vragen kan stellen zonder dat meteen alle andere klanten mee kunnen luisteren.

In de Consumentengids van december schrijft de Consumentenbond: ‘Patiënten die een nieuw medicijn voorgeschreven krijgen – of een medicijn dat ze langer dan 12 maanden niet hebben gebruikt – betalen circa €6 voor het begeleidingsgesprek in de apotheek. Daarnaast betalen ze een tarief van €6 dat voor élke uitgifte van een medicijn geldt. Sinds 2014 stonden deze tarieven apart op de nota, maar dat gaat veranderen. Vanaf januari staat er, naast de prijs van het medicijn, nog maar één bedrag aan apothekerskosten op de rekening: €6 bij een eerder voorgeschreven medicijn en €12 bij een nieuw medicijn. de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft hiertoe besloten op verzoek van de apothekers, omdat het apart in rekening brengen tot veel discussie leidt aan de balie.’

Daar heb je het al: de apotheker wil graag ten overstaan van alle wachtenden in de apotheek uitleggen hoe jij je medicijn oraal, anaal of vaginaal moet inbrengen, maar als je zelf vragen hebt – als je je niet staat te generen op dat moment – heeft de apotheker dat liever niet.

Written by Ted

26 november 2015 bij 19:26

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeminee!! Vandaar dat ze mij vaak opbellen (want ik krijg m’n meds thuisbezorgd) met onzingeleuter of ik weet dat ‘zus en zo’ wel/niet samengaan.

    Ook hadden ze eigengereid m’n seroxatje (20 mg, die ik in tweeén deel, omdat ik slechts 10 mg gebruik) afgeleverd in twee keer zoveel pakjes van 10 mg-pil. Maar dat type heeft een coating die uiteenvalt op m’n tong en me maagpijn bezorgt. De 20 mg (met halveringsinkerving) is glad gecoat en gaat veel soepeler naar binnen. Maar dat wil ik allemaal helemaal niet te hoeven uitleggen! Waarom vertrouwen ze het niet dat mijn dokter en ik dat goed hebben kortgesloten?

    De eed van Hippocrates geldt niet in de apotheek… 😦

    booxalivedotnl

    26 november 2015 at 19:42

  2. Ja, sommige dingen zijn volstrekt onverklaarbaar.

    Ted

    26 november 2015 at 22:25


Geef een reactie

