tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Weekendje Parijs

with 3 comments

selfieBen net terug van een weekendje Parijs. Ik heb niet gezegd dat ik erheen zou gaan, met de Thalys, want dan hadden jullie geroepen: Niet gaan! Gevaarlijk! IS! 

Ik ben terug en er is niks gebeurd. De eerste dag ging ik een winkel in en bij de ingang wou een vent in mijn tas kijken. Niks ervan, zei ik. Maar toen drong tot me door dat het gaat om beveiliging die over de hele linie is ingevoerd, want bij de deuren van elke winkel stonden bewakers. Het verschil was wel dat bij de eerste winkel de man niet herkenbaar was als bewaker. Ik legde me er in ieder geval bij neer en liet ze in mijn rugzak kijken, als ze dat wilden. Je moest ook je jas opendoen om te laten zien dat je geen bomgordel droeg. – Een dag later in een drukke Nike-schoenenwinkel op de sjieke Avenue des Champs-Élysées hoefde de controle al niet meer, maar toen mijn gezel en ik op zondagochtend naar een kerk gingen om het magnifieke orgel te horen, werden we wel gecontroleerd. Waarom komt u met een grote koffer naar de kerk? vroeg de bewaker? Omdat we over een paar uur terug naar Nederland moeten, zeiden wij. Toen mochten we binnen.

Ik mocht van de vriend met wie ik was niet tegen mijn moeder zeggen dat ik op de kerstmarkt op die Avenue des Champs-Élysées ben geweest, waar het zo druk was, dat je met één bom duizend mensen had opgeblazen. En ook de kerk waar we waren zat vol met ongelovigen – dat wil zeggen: het waren katholieken en mensen die voor de orgelmuziek kwamen. En vóór en ín de Notre Dame stond het vol! Verder ben ik in het Louvre geweest, waar ik zo graag kom. Ik kwam er een eeuwenoud beeld tegen dat tegelijkertijd supermodern is, want de stoere kerel met het weelderige haar neemt een selfie! Echt waar! Hij heeft een ding in zijn hand dat niks anders kan zijn dan een smartphone!

Tot slot was ik in Musée d’Orsay, dat ik ook al zo prachtig vind. Ik heb foto’s gemaakt van kunstwerken die ik zou willen gebruiken voor een nieuw boek over beeldende kunst. Want zo is het wel: een van de fijnste dingen van op reis gaan is het weer thuiskomen. Nog fijner: thuiskomen in een boek.

Written by Ted

13 december 2015 bij 23:37

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Moet ik naar Parijs om weer in een boek te komen?

    anne

    13 december 2015 at 23:45

  2. Stond je al in een boek dan, Anne?

    Ted

    13 december 2015 at 23:59

  3. hij bekijkt zichzelf in een zakspiegeltje.( ook een soort mobiel.) aanschouwt zijn eigen schoonheid wellicht.
    en dat van thuiskomen in een boek, dat ken ik.

    marianne

    14 december 2015 at 07:10


Geef een reactie

