tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Hakken

with 5 comments

mesJullie weten dat ik niet graag klaag; het ligt niet in mijn aard. Maar soms moet het. Ik wilde de biografie van Andreas Burnier, dus ik ging naar boekhandel Scheltema, een mooie zaak bij de Dam in Amsterdam, maar je kunt er niks vinden. Ik dacht dat ze een kast “biografieën” zouden hebben, maar die kon ik niet vinden, wel “strips” en “Engels” en “kookboeken”, “kookboeken” en “kookboeken”, en er was ook een kast “poëzie” maar daar kwam ik niet voor en ik stond er trouwens ook niet in.

Uiteindelijk vond ik één exemplaar van het geprezen boek van Elisabeth Lockhorn, maar het was al door zo veel mensen betast, dat er vouwen in de rug zaten, dus ik wilde een vers exemplaar. Een juffrouw die ik aansprak keek gauw in de computer, maar ze gaf aan eigenlijk bezig te zijn voor een andere klant, dus ze zei alleen dat er een verdieping hoger wellicht nog een exemplaar was. Maar daar had ik al rondgesnuffeld, dus ik ging weer weg. Met slechte zin, want het is helemaal geen incourant boek en er waren bijna geen klanten in de zaak en tóch was er niemand die me kon helpen.

Nou heb ik dus toch gedaan wat ik eigenlijk niet wilde: via internet de e-versie gekocht. Die is ongeveer 12 euro goedkoper, krijgt geen vouwen in de rug, is door niemand betast, maar heeft voorzover ik weet ook geen foto’s in het binnenwerk, wat ik wel jammer vind, maar bij de Bijenkorf hadden ze het boek helemáál niet en ik wilde niet terug om 30 euro uit te geven aan een inkijkexemplaar.

Vroeger kon je in een boekhandel bij binnenkomst meteen zien aan wie je kon vragen waar je wezen moest omdat er iemand klaarstond, en anders ging je gewoon kijken bij de letter L van Lockhorn. Dat kan niet meer, want daar vind je niks. Nu moet je met de roltrap omhoog of omlaag naar nergenstoe in een soort doolhof. – Waarom krijg je bij binnenkomst geen blaadje uitgereikt waarop de gebruiksaanwijzing voor de winkel staat?

Ik heb ook goed nieuws: ik kon voor mijn volle spaarkaart in de grote AH niet het hakmes krijgen dat ik wilde hebben, maar in een kleinere hadden ze het wel, dus ik kan nu fijn hakken. Hetgeen ik hierboven heb gedaan.

Written by Ted

15 december 2015 bij 07:14

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Schitterend! Zo’n mes waarmee je van alles op de hak kunt nemen!

    Kate

    15 december 2015 at 07:33

  2. Ik zou je van harte willen aanraden om je boeken een volgende keer bij een kleinere boekhandel te zoeken! Wedden dat ze jouw boeken daar ook hebben?
    In Amsterdam Martyrium of Xantippe, daar ligt die biografie wel in stapels!
    Liefs uit Nijmegen.
    Renee Schoffelen

    Renee Schoffelen

    15 december 2015 at 09:40

  3. Misschien hadden ze bij Scheltema ook wel een grote stapel, maar raakte het boek toevallig uitverkocht vlak voor ik kwam. Wel raar was dat het boek op een onlogische plaats lag. Ik vond het doordat ik wist hoe het omslag eruitziet.

    Ted

    15 december 2015 at 10:50

  4. Ach Ted, wat vervelend. Maar ze bestaan nog hoor, die boekhandels die je zocht. Kom maar eens bij ons kijken als je in de buurt bent, in De Amsterdamse Boekhandel op de Buitenveldertselaan 170. We hebben geen stapels van het boek over Andreas Burnier, maar we hebben het gewoon wel, net als veel andere heerlijke boeken.

    Groetjes,

    Denis.

    Denis Stirler

    15 december 2015 at 21:07

  5. Van mij mogen boekhandels precies zo in elkaar zitten als de eigenaar wil. Mijn betoog was bedoeld om te pleiten voor boekhandels die duidelijk maken hoe ze in elkaar zitten, zodat je zelfstandig je weg kunt vinden. Een aantal winkeliers vindt dat gezeur.

    Ted

    15 december 2015 at 22:29


Geef een reactie

