tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

60!

with 30 comments

RVVR-omslag-folderlzl-ted

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag word ik 60. De meesten zullen hun schouders ophalen over 60, maar ik niet. Ik vind het fantastisch dat ik het gehaald heb. Dacht als kind dat ik niet oud zou worden en in kinderogen is 60 heel erg oud. En dat is het ook, want er zijn er genoeg die al veel jonger het leven moeten laten.

Het wordt een bijzondere dag. Getracht is om het geheim voor me te houden, maar dat lukte niet. Laat vanmiddag wordt er een niet-meer-helemaal-geheim feestje voor me georganiseerd in het theater van de OBA, voor velen bekend van de Middag van het Kinderboek. Vrienden hebben gemeend dat deze verrassing mij toekomt en ik ben daar dolgelukkig mee en dankbaar voor. Ik hoop jullie allemaal daar te zien! Wie de uitnodiging heeft gemist: stuur een mailtje naar ibby-nederland@planet.nl. Daar is tot vroeg in de middag iemand aanwezig.

Wat er gaat gebeuren is een verrassing voor me, maar een paar dingen weet ik wel. Vandaag verschijnt een speciaal nummer van Literatuur Zonder Leeftijd. Het heeft míj als onderwerp en het is meer dan 250 pagina’s dik. Wat een eer! Op de achterkant staat een blokgedicht uit het nieuwe boek, dat als het goed is eveneens vandaag verschijnt!

Rond vierkant vierkant rond komt uit bij uitgeverij Leopold. Het heeft lang geduurd voor het klaar was en we wisten niet of we het nog bij 2015 (zestigste verjaardag) moesten laten horen of al bij 2016 (dertigjarig jubileum). Uiteindelijk is het toch 2015 geworden en we zijn erg ingenomen met het boek. Het zal wel weer een raar boek gevonden worden – what’s new? – omdat ik er allerlei soorten gedichten én een flinke dosis tips over het schrijven van poëzie in heb gecombineerd met beeldgedichten die door derden zijn gemaakt. – Dat vraagt misschien om uitleg. In RVVR wilde ik een periode van tien jaar beeldsonnetten maken afsluiten. Ik laat in het boek het ontstaan van het beeldsonnet zien, maar ook hoe het de wereld in is getreden aan de hand van beeldsonnetten en andere beeldgedichten die door kinderen en volwassenen zijn gemaakt. Het kostte hier en daar wel enige moeite om derden ervan te overtuigen dat een literair werk – want in zijn geheel wil het dat zijn – werk van “amateurs” kan bevatten. Voor de uitgeverij en mij was het echter zonneklaar dat dat móést om te laten zien dat het beeldsonnet wérkt. En om te laten zien dat literatuur geen eenrichtingsverkeer is, te meer daar ik me door die werken van anderen ook weer heb laten inspireren. Een boek dat op die manier tot stand is gekomen is, nou ja, een organisch geheel. Het lééft! Hopelijk merken de lezers (en kijkers!) dat ook.

Written by Ted

21 december 2015 bij 07:04

Geplaatst in Diversen

30 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beste jarige Ted, Heel hartelijk gefeliciteerd! Ook met het verschijnen van RVVR en bijzondere LZL! Veel plezier op de feestelijke viering vanmiddag. Fijne ochtend, fijne (en tot) vanmiddag, fijne avond, fijne hele verjaar-dag! Kate

    Kate

    21 december 2015 at 08:18

  2. Van harte gefeliciteerd, Ted, vanwege Iedereen Leest (en vast ook van iedereen die leest) in Vlaanderen.

    Eva Devos

    21 december 2015 at 08:21

  3. Gefeliciteerd Ted, geniet van deze bijzondere dag.

    Mieke van Hooft

    21 december 2015 at 08:29

  4. Gefeliciteerd Ted, mooie leeftijd!

    Marijke Stienstra

    21 december 2015 at 08:35

    • Dag beste Ted, ik wens je een fantastische dag, een stralend leven voor je nieuwe boek/bundel en heel veel geluk met het dragen van je zestigste, een prachtig getal. Hartelijkste groeten van Anne Vegter

      anne vegter

      21 december 2015 at 09:00

    • Dank je, Anne!

      Ted

      21 december 2015 at 09:43

    • Dank je, Marijke!

      Ted

      21 december 2015 at 09:44

  5. Zie hoe feestelijk de maand breekt
    in gejuich en taarten uit.
    Kijk hoe dartel men gaat wensen,
    vol gevoel of overluid.

    Kijk hoe bloemen kopjes steken
    ook al wintert het al kloek.
    Tijd wordt het voor drank en spijzen,
    tijd voor taart en zoete koek.

    Jarig ben je dus er wacht je
    een nieuw jaartje, HIEP HOERA!,
    met veel moois, hoop ik, vandaag toch
    en nog meer goeds voor hierna.

    Co

    21 december 2015 at 09:02

  6. Gefeliciteerd Ted – mijlpaaltje hoor. Wel jammer dat mijn vrijdag reeds geposte kaart helaas niet in de bus lag zaterdag. Zal dan wel dinsdag wel worden.

    Wout

    21 december 2015 at 09:11

    • Nee hoor, hij zat zaterdag bij de post maar ik heb expres tot vandaag gewacht om je te bedanken! 🙂

      Ted

      21 december 2015 at 09:41

  7. Ach, zestig… je bent pas op de helft… Hartelijk gefeliciteerd en geniet ervan!

    Frank

    21 december 2015 at 09:17

  8. Van harte gefeliciteerd, Ted! Zestig, dat is een rare leeftijd. Vind ik tenminste: toen ik met werken begon (1969) was je met zestig toch wel zo’n beetje afgeschreven. Dat is langzaam met mijn leeftijd opgeschoven en volgens de regering ben je tegenwoordig met 60 juist in de kracht van je leven. Voor mezelf geldt dat inderdaad, na mijn zestigste heb ik mezelf diverse malen overtroffen. Dat gaat bij jou vast ook gebeuren. We zien er naar uit!

    Peter Smit

    21 december 2015 at 09:40

  9. Gefeliciteerd en nog vele jaren waarin je je lezers…. En één daarvan ben ik, hopelijk vaak gaat verrassen en verblijden met nieuwe ideeën, tekeningen en schilderijen, gedichten en verhalen. Een super fijne dag gewenst, maar als ik zo zie wat er op het programma staat moet dat moeiteloos grandioos worden!
    En zestig is een mooie leeftijd!

    Jannie

    21 december 2015 at 11:05

  10. Beste Ted, je kent me niet maar ik ben een waarderend lezer. Je nieuwe boek RVVR lijkt me absoluut de moeite waard. Aan te schaffen via Bol neem ik aan. Maar voor nu: een heel mooie, fijne verjaardag! Ik ben het met je eens dat 60 jaar een mijlpaal is. Ik bereikte hem anderhalf jaar geleden. Nog veel productieve en gelukkige jaren gewenst!

    Anne

    21 december 2015 at 11:33

    • Dank je, Anne. Via je lokale boekhandel kan ook, hoor! 🙂

      Ted

      21 december 2015 at 12:37

  11. Gefeliciteerd Ted, en een heel fijne dag toegewenst

    Jeanine van Rooij

    21 december 2015 at 11:55

  12. Fijne verjaardag, Ted.
    Geniet er maar van.

    Jannie / kinderboekhoudster

    21 december 2015 at 12:05

  13. “Ben je zestig?” vraagt men wel of: “Ben je van Lotje getikt?”
    Jij bent beide, je hebt het geflikt.
    Gefeliciteerd!

    Julia

    21 december 2015 at 14:20

  14. van harte gefeliciteerd! Fijne middag gehad?

    wanda

    21 december 2015 at 21:45

  15. Fantastisch!

    Ted

    22 december 2015 at 01:11


Geef een reactie

