tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het recht om homofoob te mogen zijn

with 2 comments

floor rusmanMag je in Nederland homomofoob zijn? vraagt Floor Rusman zich in een column in NRC af. Ze doet dat naar aanleiding van de commotie rond een opiniestuk van Ellen Hoogakker over vluchtelingen die niks moeten hebben van homo’s, een paar weken geleden in Het Parool. Rusmans conclusie is dat het mag, omdat veel autochtonen óók niks moeten hebben van homo’s, en vooral: er is in Nederland nu eenmaal vrijheid van meningsuiting.

Ik begeef me op glad ijs door er iets van te vinden. In de tien jaar dat dit weblog bestaat zijn drie stukjes het meest gelezen. Op 3 staat een stukje over Zwarte Piet, op 2 het overlijden van Sieb Posthuma, en met stip op 1, met ongeveer 100.000 views, mijn reactie op het stuk van Hoogakker. Wie mijn reactie nog eens zou willen lezen moet ik teleurstellen. Ik heb hem verwijderd nadat ik een soort bedreiging ontving; deze persoon plaatste mijn stuk gedeeltelijk op zijn eigen website, en dat was een website waar ik me niet in kon vinden. Door mijn eigen stuk onklaar te maken leidde de link op zijn website naar niets.

Een probleem is de terminologie: homofobie betekent eigenlijk angst voor homo’s of homoseksualiteit, en angst kan natuurlijk niet straf- of verwijtbaar zijn. Dus in strikte zin heeft de schrijfster van de column gelijk: ja, je mag bang zijn voor homo’s. Maar dat is natuurlijk niet wat er met de term wordt bedoeld. Homofoob zijn wil zeggen dat je homo’s afwijst of anders behandelt op geen enkele andere grond dan het feit dat ze homo zijn. Discriminatie dus. En dat mag niet. Rusman gaat nog een stapje verder. Ze stelt in haar conclusie: ‘Ja, je mag in Nederland homofoob zijn. En niet alleen moslims maken van dit recht gebruik.’

Hier wreekt zich het feit dat de term homofoob niet overeenkomt met wat ermee wordt bedoeld. Rusman zal niet bedoelen dat in Nederland het recht bestaat om homo’s te discrimineren. Maar het is zeker een knuppel die ze in het hoenderhok gooit, want het is wel de strekking van haar betoog dat je negatieve gevoelens ten aanzien van een groep mag hebben, oproepen en uitdragen, enkel en alleen op grond van wie of wat ze zijn.

Ik heb het gevoel dat Rusman een rel probeert uit te lokken, want de consequentie van wat ze stelt is dat wij het recht hebben om een hekel te hebben aan groepen mensen als anderen er ook een hekel aan hebben. Niet alleen aan homo’s, maar ook aan allochtonen, zieken, gehandicapten, bejaarden, vluchtelingen, kinderen, kortom alle mensen die zich geconfronteerd weten met een zijn dat niet naar de zin van een groep anderen is.

Written by Ted

30 december 2015 bij 07:15

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het past helemaal in de tijdgeest – Vrijheid van meningsuiting misbruiken om anderen onnodig te raken of op achterstand te zetten. (Vervang het woord homofoob door een andere term met -foob) Strikt genomen is het een vorm van maximale intolerantie of het onvermogen anderen te respecteren / in hun waarde te laten.

    Marko Jablan

    30 december 2015 at 08:56

  2. Ik begrijp niet hoe sommige mensen denken. Blijkbaar niet gehinderd door enige kennis en inzicht verwarren ze angst met mening, en vervolgens verdedigen ze die verwarring met het begrip vrijheid. Eng.
    Goed dat je erover blogt,Ted. De winter is zacht, maar glad ijs is volop aanwezig, er is nog heel veel pekel nodig.

    Kate

    30 december 2015 at 12:25


Geef een reactie

