tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Breekbaar

leave a comment »

IMG_3862Tijdens het feestje op mijn verjaardag in de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam; zie hier het e-magazine dat ervan gemaakt is) vertelde Dolf Verroen over een herenclubje dat wij hebben: met vier mannen lunchen we om beurten bij elkaar. En Dolf beweerde dat als ze bij mij op bezoek zijn, ik de gasten op slinkse wijze langs een kastje voer waar al mijn prijzen op staan, om ze de ogen uit te steken. Erg geestig en helemaal niet waar! Maar dat kastje bestáát wel. Hier zie je er een foto van, en zoals je ziet: het prijzenkastje is half leeg. Maar nu niet meer.

Ik kreeg met de post een vederlichte doos. Ik maakte hem voorzichtig open, want er stond breekbaar op. Er zat een brief bij van een mevrouw uit Leeuwarden die het boek Het schrijvertje had gekocht, het boek dat de drie boeken bevat die ik samen met Sieb Posthuma heb gemaakt. De titel en het omslag hadden haar geïnspireerd tot het namaken van de figuur op het omslag in paper maché. Ze maakte er meteen twéé: een voor Boekhandel Van der Velde in Leeuwarden en een voor… mij!

Ik realiseer me niet vaak genoeg hoe bevoorrecht ik ben. Op zo’n moment als dit, als ik die doos openmaak en er komt iets teers en kostbaars uit dat iemand, die ik niet ken, speciaal voor mij heeft gemaakt, ben ik verrast en ontroerd. Het is zo mooi en liefdevol gemaakt, met zo veel oog voor detail: zelfs de spin die Sieb in alle tekeningen verstopte is te vinden, de koffer, de pen in de linkerhand – alles, alles klopt! kijk maar. Houd het boek er maar bij!

IMG_3865 IMG_3864

 

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk krijgt het een ereplek: op de lege helft van het prijzenkastje.

IMG_3863

 

Written by Ted

18 januari 2016 bij 06:58

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

