tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Plastic zakje 2

with 13 comments

plastictasjeplastictasjeEergisteren zette ik een anekdote op mijn weblog. Mijn moeder was boodschappen gaan doen en kreeg bij de Hema een stapeltje ondergoed onverpakt mee en daar had ze niet op gerekend.
Toen mijn moeder me dit vorige week vertelde, hebben we er smakelijk om gelachen en ik dacht: leuk stukje voor op mijn weblog. Kan ik er meteen bij zetten dat ik laatst een dubbeltje moest betalen voor een plastic zakje waar ik helemaal niet om gevraagd had.

Dat stukje is in drie dagen door bijna 200.000 mensen bekeken!

Wat bedoeld was als een vrolijk stukje met een beetje kritiek is door de lezers opgevat als, nou ja, ik kan het nauwelijks anders samenvatten, als de daad van een kutwijf dat een medewerkster van de Hema belaagd heeft. De vervelendste reacties, waarin mijn moeder werd uitgemaakt voor rotte vis, heb ik weggehaald, maar de meeste zijn nog steeds te lezen op dit weblog. In die reacties is het een over elkaar heen buitelen van mensen die mijn moeder een nare vervuiler vinden en zichzelf op de borst kloppen over hun eigen milieuvriendelijke gedrag.

De kritiek op mijn moeder bestond uit twee dingen: ze deed lelijk tegen de caissière van de Hema en ze had een tasje van thuis mee moeten nemen.

Laat ik met het laatste beginnen. Mijn moeder was helemaal niet van plan om ondergoed te kopen, maar kwam langs de Hema en is daar naar binnen gegaan. Ze had wel degelijk tassen bij zich, maar die zaten vol met andere boodschappen, want ze was naar de supermarkt geweest. Ze had inderdaad – zoals is voorgesteld – geen doos, pan of Tupperware van thuis meegenomen om een impulsaankoop in te kunnen verpakken. Had ze die wel bij zich gehad, dan had die ongetwijfeld onderin haar tas gezeten, dus ze kon er toch niet bij.

Mijn moeder wílde helemaal geen plastic tasje, maar vond het wel handig om het ondergoed niet tussen de etenswaren te hoeven proppen.
Bedrijven mogen geen gratis tasjes meer verstrekken, maar dat betekent niet dat winkels geen service meer hoeven te verlenen. Bij een bedrijf als de Hema worden allerlei producten verkocht die op verschillende manieren over de toonbank kunnen gaan: in plastic zakjes (brood), papieren zakjes (worst), doos (taart), vloeipapier (glazen). De Hema beschikt dus over allerlei manieren om producten verpakt mee te geven. Als een klant vraagt om verpakking maar géén prijs stelt op een plastic tas, zou dat geen probleem moeten zijn… en dat was het uiteindelijk ook helemaal niet, want de caissière heeft het ondergoed in vloeipapier verpakt.

In mijn stukje liet ik mijn moeder tegen de juffrouw zeggen: ‘U verzint maar wat.’ In de reacties heeft dat geleid tot scheldkannonades aan het adres van mijn moeder. Ze zou de medewerkster gemeen en misdadig laag hebben behandeld.
Je kunt alleen tot die conclusie komen als je die zin zelf gemeen en misdadig laag zou hebben uitgesproken. Want uit de context blijkt geenszins dat mijn moeder onbeschoft was of agressief. De caissière zegt niet dat ze naar haar baas zal lopen omdat er iets naars is gezegd; ze komt juist met een oplossing die voor beiden bevredigend is. Met andere woorden: mijn moeder heeft dat op vrolijke toon gezegd, waardoor de verkoopster bereid was om naar een oplossing te zoeken.

Eén van de reacties luidde aldus: ‘Wat een zeikwijf ben je om iemand van de Hema zo af te zeiken terwijl die enkel maar de opgelegde regels volgt. Treurig leven heb je dan zeg…’
De meneer die dat schreef heeft niet het stukje gelezen, maar de reacties erop, waarin de verontwaardiging een eigen leven is gaan leiden.

Written by Ted

28 januari 2016 bij 10:30

Geplaatst in Diversen

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb respect voor je moeder, in deze tijd is het niet makkelijk om voor jezelf op te komen, of om een verklaring te vragen voor iets wat je niet begrijpt. Mensen hebben korte lontjes tegenwoordig. Ik zie werkelijk niet wat je moeder fout deed. Heb de column dan ook meteen overgenomen toen ik hem afgelopen week zag staan. Ik hou van assertieve mensen.

    Dick Witte

    28 januari 2016 at 10:39

  2. Tja. Veel mensen hebben een enorme inner Milieu-Nazi in zich. En/of een inner Fatsoens-Nazi. Jammer dat zij de humor van de situatie dan niet meer kunnen zien. En de relativiteit.

    Marian Verdonk

    28 januari 2016 at 10:56

  3. Ik heb ook met verbazing gelezen met hoeveel gretigheid de plasticzakjes-politie her en der tot arrestaties overging. Elkaar tips en ideeën aan de hand doen, zou juist leuk moeten zijn. Daarvoor hoef je noch jezelf op de borst te roffelen, noch een ander de maat te nemen. Een beetje lichtvoetigheid kan geen kwaad.

    kleinborkel

    28 januari 2016 at 10:56

  4. Beste Ted,nou dat is iets wat ik niet begrijp hoor dat mensen zo te keer gaan met scheld woorden,maar misschien is dit jammer genoeg de mentaliteit van tegenwoordig in Nederland,respect is soms ver te zoeken,dat is jammer en sommige denken ook dat sociaal media een vrijbrief is om maar alles te kunnen zeggen wat ze willen hoe brutaal of schandelijk het ook is.Hartelijke groet van uit Lagos Portugal Annie Hulsmann Schouwenberg.

    Annie Hulsmann Schouwenberg

    28 januari 2016 at 12:51

  5. Wat erg zo’n reacties! Ik vond het juist een heel humoristisch verhaal. ik zag het al helemaal voor me.

    Lisette Dumoulin

    28 januari 2016 at 13:11

  6. Ik vond het juist een grappig stukje en heel vervelend inderdaad dat iemand die niet super voorbereid van huis is gegaan geen andere opties krijgt aangeboden qua verpakking.

    Sophiene

    28 januari 2016 at 13:31

  7. Wat een treurige reacties. Ik heb ze gelukkig niet gelezen maar hoewel ik je moeder helemaal niet ken denk ik dat ze gewoon beleefd is gebleven. Dat is de generatie van je moeder n.l. meestal.

    Dia Positief

    28 januari 2016 at 13:42

  8. Jeetje Ted! Ik was nog niet in de gelegenheid geweest de eerste blog te lezen, maar heb dat vanmorgen – getriggerd door onderstaand stukje – gedaan. Ik kan maar tot één conclusie komen: je moet de politiek in! Kennelijk krijg je het steeds weer voor elkaar om de discussie los te laten barsten. Als je dat al lukt om een onderbroek, laat staan wat je teweeg kan brengen met zaken van wereldbelang. Mijn stem heb je bij deze! Suggestie voor partijnaam: RVVR! Date: Thu, 28 Jan 2016 09:30:41 +0000 To: ejrottier@hotmail.com

    Eline Rottier

    28 januari 2016 at 14:34

  9. Wat je zegt, Ted. (Mag ik Ted zeggen?) Mensen lezen het verhaal niet of snappen de boodschap niet. En zijn ronduit onbeschoft. Gelukkig is internet een goed medium om anoniem iemand uit te schelden. Ik zou de blog verwijderd hebben. Enne…als ze iedere ‘tip’ heeft opgevolgd heeft ze denk ik nu zo’n 200 extra tasjes opgevouwen in haar handtas zitten? Kan ze ff vooruit. Doe je de groeten aan je moeder?

    Annie

    28 januari 2016 at 21:32

  10. Ach Ted, het was gewoon een oprecht, lief stukje over je moeder. Ik zag het gewoon voor mij gebeuren.

    Afgelopen week was ik in een winkel met een verstandelijk gehandicapte voor mij aan de kassa. Die kreeg vroeger altijd een extra tasje en daar was hij zo blij mee. Nu: cassière keek eerst even rond, ik stond daar gewoon met een grote glimlach toe te kijken, achter mij nog een ouder echtpaar. Kust was veilig, de man kreeg alles zoals vanouds. (En ik moet de eerste inspecteur nog meemaken die hier een boete voor durft te geven)

    Stuur alle reacties bij het eerste stukje ergens volgende week naar de eeuwige jachtvelden. Het is jouw blog en het moet ook voor jou leuk blijven.

    Marko Jablan

    28 januari 2016 at 22:05

  11. Ik las het ja, en vond de hele discussie erg ‘interessant’, om het zo maar te noemen. Ik vond het gewoon een leuk stukje, maar jeeee, wat dat lis maakte zeg. Je hebt er iig een volger bij.
    Groet, Narda

    beaunino

    28 januari 2016 at 22:31

  12. Ik vind het een geweldig stukje en heb er dan ook smakelijk om moeten lachen!! Zeker met de vergelijking van die tompouce! Ik heb van dit verhaal genoten en wekte bij mij totaal geen agressie op! Ik denk juist dat je moeder de caissière heeft geholpen om een oplossing te zoeken en wie weet krijg ik de eerstvolgende x mijn ondergoed keurig in vloeipapier verpakt!! TOP!
    Mvg
    Heleen

    Heleen stuifzand

    29 januari 2016 at 09:09

  13. Dank voor alle reacties!

    Ted

    31 januari 2016 at 08:31


Geef een reactie

