tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Geen hand

with 5 comments

suhaybsalamMonique Snoeijen en Sheila Kamerman vroegen voor de NRC aan de salafistische imam Suhayb Salam uit Utrecht, wiens echtgenote Samira Dahri eerder stof had doen opwaaien in dezelfde krant: ‘Filosoof Menno Lievers schreef in een reactie dat de Nederlandse overheid zwakkeren in de samenleving moet beschermen, zoals de sceptische moslim die zich wil ontdoen van zijn islamitische identiteit.’

Antwoord van de imam: ‘De islam heeft duidelijke voorschriften hoe een moslim een niet-moslim kan accepteren. Ook binnen de familie. Mensen bellen me soms en zeggen: mijn dochter heeft afstand genomen van de islam. Dat is binnen de islam nog erger dan homoseksualiteit. Het eerste wat ik zeg is: verstoot haar niet. Verwijder haar niet uit het gezin. Ga samen zitten, omarm haar, geef warmte, doe smeekbedes voor haar, vermaan haar. Maak duidelijk dat ze op een verkeerd pad zit.’
Dan gaan de vraagsters over op iets anders (of misschien vroegen ze wel verder, maar haalde dat de krant niet), in plaats van te vragen : ‘Wat is dan het láátste dat u zegt?’
In het artikel laten ze de imam op dezelfde manier ontsnappen als het over homo’s gaat. ‘Binnen de islam is homoseksualiteit verboden. Maar de islam verbiedt het om zo’n persoon onrecht aan te doen of te verketteren.’

Daar zit een dikke vette adder onder het gras, want onrecht mag niet, maar recht doen wel, en als het zo is dat de Islam homoseksualiteit verbiedt – en in veel landen is dat bij wet bepaald – dan is (de dood)straf het “gerechtvaardigde” lot van homo’s. Maar dat zégt hij natuurlijk niet. De imam probeert op de vlakte te blijven, maar slaagt daar niet echt in, zoals het veelzeggende woord “kan” in de eerste zin van zijn hierboven geciteerde uitspraak laat zien. Kán. Hóéft niet!

De reden voor het vraaggesprek was de ophef die was ontstaan doordat de echtgenote van de imam, Samira Dahri, eerder in dezelfde krant opriep tot zelfreflectie. We kennen Dahri nog uit 2007, toen ze werd ontslagen als docent economie omdat ze mannen de hand niet meer wilde schudden en daar als reden voor opgaf dat ze het een ongewenste intimiteit vond. De imam zegt er zelf over: ‘Voor mij is handen schudden met een vrouw seksuele intimidatie.’

Dat is een opmerkelijke uitspraak, want hij zegt ermee dat hij het schudden van vrouwenhanden bedóélt als seksuele intimidatie en het daarom niet doet. Daarmee seksualiseert hij een handeling die in Nederland bedoeld is als een beleefde omgangsvorm. Met andere woorden: als islamitische mannen en vrouwen elkaar de hand niet willen schudden, is dat een teken naar elkaar dat er niks seksueels bedoeld wordt, maar als een islamitische vrouw in Nederland, drommels goed wetend dat hier een hand geven is een beleefde geste is, die hand weigert, is dat een schoffering. Ze zegt ermee: ‘Jij bent een viezerik!’ Terwijl in feite die vrouw een viezerik is, omdat niet de man die haar een hand wil geven er iets seksueels mee bedoelt, maar de vrouw die de hand afwijst.

Gelukkig is het mogelijk om daar een positieve draai aan te geven. Je kunt beledigd zijn doordat een islamitische vrouw je uitgestoken hand weigert, maar je kunt het ook opvatten als een compliment. Het kan een vrolijk idee zijn dat een vrouw je geen hand wil geven omdat ze een seksuele gedachte bij je heeft. Ga je toch huppelend verder door de dag.

Written by Ted

1 februari 2016 bij 07:18

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het verbaast mij ook hoe het NRC toch zo weinig de nuance zoekt in interviews. Geen tegenvraag stelt op uitspraken. Niet de Nederlandse wet onder de aandacht blijft brengen.

    hermine van Helden

    1 februari 2016 at 09:17

  2. Ik dacht dat het een schriftelijk interview was, omdat er niet op antwoorden wordt ingegaan, maar het interview opent met thee, dus het was toch een vraaggesprek. Misschien was het stuk te lang en zijn nuanceringen in het gesprek eruitgehaald.

    Ted

    1 februari 2016 at 09:42

  3. ” Godsdienst mag je mee naar buiten nemen, zolang je het maar niet opdringt aan een ander”, zegt deze imam.
    Vervolgens geeft hij een advies aan ouders met een zoon:
    ” Praat met hem, omarm hem”.

    Zijn advies draait dan, vrij plotseling, 180 graden, wat mij betreft:
    “Doe smeekbedes voor hem, maak duidelijk dat hij niet Het Juiste Pad bewandelt en wijs hem De Goede weg. Maar sla de deur niet dicht, dat maakt de zaak erger”.

    Als kind, lijkt mij, kùn je dan toch niet anders, dan zelf die deur dicht doen?

    beatrijs

    1 februari 2016 at 09:44

  4. Dat is het jammere van het stuk: er wordt niet ingegaan op de ontwijking in het antwoord.

    Ted

    1 februari 2016 at 09:54


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: