tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Niet schoppen!

with 4 comments

stoelIk was eerder deze week op bezoek op een basisschool in het kader van de Voorleesdagen. De kinderen richtten zelf de ruimte in waar ze zouden worden voorgelezen. Ze deden dat lief en creatief met kleden en kussens op de vloer en met leuke kinderfauteuiltjes. Toch werd al gauw duidelijk dat de opstelling niet optimaal was. Het zag er ontzettend gezellig uit, maar het zorgde onmiddellijk voor een strijd tussen de kinderen: wie wist een stoeltje te bemachtigen en wie niet? Er was een jongetje bij, vier of vijf, dat een stoeltje had weten in te pikken, maar hij zag dat een ander jongetje daarbij ook nog eens een kussen te pakken had gekregen. Hij kwam zijn stoeltje af om het kussen af te pakken, maar toen hij weer op zijn eigen stoeltje wilde gaan zitten, had een ander kind daar plaatsgenomen. Hij eiste zijn stoeltje op, maar zij bleef zitten waar ze zat. Toen schopte hij haar. Ik riep nogal streng: ‘Niet schoppen!’

Hij zette het op een huilen. De juffrouw zei dat als hij een probleem had, hij dat móndeling moest oplossen. Waarop het jongetje het meisje begon te smeken om haar plaats op te geven. Zij stond toen op en ging op de grond zitten.

Een ander kind vroeg waarom ik zo boos keek. Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, dus ik trok bij en zei tegen het meisje dat was opgestaan dat ik vond dat het heel lief van haar was dat ze het stoeltje teruggegeven had. Ik had dat jongetje echt niet meer op dat stoeltje laten zitten, maar ik ben dan ook niet pedagogisch onderlegd.

Wel zat ik met de vraag: als ik zoiets zie gebeuren en er is duidelijk één schuldige, moet ik als gast op school dan ingrijpen of moet ik me er niet mee bemoeien? Het probleem is natuurlijk dat ik niet wéét welke disciplinaire maatregelen men op zo’n school allemaal heeft. Mijn eerste impuls om dat jochie een draai – nee, een oplawaai – om zijn oren te geven is zeker niet goed. Maar net doen of ik het niet zie?

Written by Ted

4 februari 2016 bij 07:16

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ben ook kleuterjuf en ik vind dat je als gast daar op die school best mag ingrijpen. Graag zelfs. En het maakt vaak ook nog een stuk meer indruk als een “vreemde” iets tegen je zegt. En jij bent de gene die gaat voorlezen, dus je hebt er ook iets over te zeggen hoe de kinderen zich gedragen.

    jitske sijsma

    4 februari 2016 at 09:51

  2. Ik vind het inderdaad ook moeilijk om niets te zeggen van vervelend gedrag. Kinderen die in de supermarkt alles bij elkaar blèren. Iedereen loopt zich te ergeren, papa of mama doen alsof ze het niet horen en zeggen er niks van. Ik ben dan wel geneigd om er iets van te zeggen: Zooo, jij kan hard schreeuwen. Of: kan je nog iets harder schreeuwen dan kunnen ze het aan de andere kant van de winkel ook horen. Meestal heeft dat wel effect. Maar ik heb ook wel eens een kind bij de ijsjesvriezer weggehaald waarvan de moeder steeds zei: nee, niet doen, dat mag niet, hou op. Ik zei toen je moeder zegt nee en dat betekent dat je het niet moet doen.
    Overigens hebben volwassenen soms ook knap vervelend gedrag waar ik mijn opvoedkwaliteiten op los wil laten: oudere heren die luid rochelend vlak voor mijn voeten spugen of rokers die lege sigatrettenpakjes zo op straat gooien. Het is altijd weer een uitdaging om niet te veel te mopperen maar met humor de vinger op de zere plek te leggen…. au!

    Marijke

    4 februari 2016 at 10:38

  3. Tja… met woorden zei de juf. Dus geef woorden aan jouw reactie. Tis jammer voor de kinderen als je het niet doet, jij staat -gelukkig- fris in de situatie. Niet pedagogisch onderlegd? Nou fijn, wel behept met een gezond inlevingsvermogen!

    marianverdonk

    4 februari 2016 at 10:45

  4. Oplossen met een grapje, als je dat voorhanden hebt. Juffen zouden moeten voorzien dat deze opstelling maar zelden werkt. Is het een voorlees feest of een “pedagogische situatie” ? De leerkracht moet zorgen dat alles klaar is voor “het optreden” en dit soort situaties oplossen. Hoe pedagogisch of onpedagogisch dat is…daar leg ik me als het voorkomt bij neer….. Maar een grapje helpt altijd.

    hermine van Helden

    5 februari 2016 at 18:53


Geef een reactie

