tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Kijktip: College Tour op Uitzending Gemist

with 10 comments

media_xl_967464Vrijdag was er memorabele televisie. Al meteen bij het begin voelde ik me ongemakkelijk, omdat ik het gevoel had naar een soort demasqué te kijken. Beeldend kunstenaar Daan Roosegaarde was bij College Tour te gast. Presentator Twan Huys, van meet af aan op zijn gemak, onthulde, zogenaamd terloops, dat Roosegaarde te kennen had gegeven niet over zijn familie te willen praten. Roosegaarde voelde zich, dat was duidelijk te zien, in zijn hemd gezet en probeerde zich uit de situatie te redden door lacherig te doen en het voorval weg te wuiven, maar het kwam niet meer goed. Telkens werd de gast getrakteerd op nare filmpjes. Hij dacht dat het lovende filmpjes zouden zijn, maar ze waren opmerkelijk kritisch. De een na de ander noemde Roosegaarde een narcist of iemand die met de veren van een ander pronkt. Ik vond dat hij zich er nog dapper doorheen sloeg, maar dat hield hij uiteindelijk niet vol. Na het zoveelste verwijt hield Roosegaarde het voor gezien en verliet het podium. Huys deed net of hij verbaasd was, maar had er met de “verrassingsfilmpjes” naartoe gewerkt. Na achttien minuten kwam Roosegaarde terug, verdedigde zich en verweet Huys uit te zijn op hoge kijkcijfers, waarna Huys de vermoorde onschuld speelde.

Ik vind Twan Huys een voortreffelijke interviewer en een ontzettend knappe vent, en die combinatie is gevaarlijk. Na het incident kwam het programma met een verklaring waaruit blijkt dat het inderdaad opzet was om Roosegaarde als het ware in de val te lokken: ‘Tijdens de voorbereidingen van het gesprek met Daan Roosegaarde stuitte de redactie op een aantal vergelijkbare voorbeelden als dat van Ursem. Ook de mensen achter de Sustainable Dance Floor en de lichtgevende verf hebben kritiek op de manier waarop Roosegaarde zich in de media profileerde met die projecten. De redactie van College Tour vond het niet meer dan vanzelfsprekend om een van die opvattingen aan Roosegaarde zelf voor te leggen, zodat hij kon reageren op deze uitspraken.’

College Tour is een programma waarin professionals min of meer gelauwerd worden omwille van hun vakmanschap. Je komt in het programma omdat je ergens heel erg goed in bent en een voorbeeld bent voor jonge mensen. Ongetwijfeld heeft Roosegaarde gedacht dat hij bewierookt zou worden, en gezien zijn staat van dienst heeft hij daar ook recht op. Maar uit de opbouw van het programma bleek dat de redactie van meet af aan uit was op een confrontatie.

Daar heb ik an sich nog niet eens zo heel veel moeite mee. Als dat ook gebeurt bij andere gasten. Maar dat is niet zo. Legendarisch is hét dieptepunt uit de vaderlandse televisiegeschiedenis, de College Tour met Willem Holleeder die met alle egards behandeld werd omdat hij zo goed is in zijn vak. Maar die werd niet in de val gelokt. Dat maakt van Huys een held op sokken. Holleeder durfde hij niet tegen de haren in te strijken, een kunstenaar met nog niet half zo veel egocentrisme als Holleeder wel.

En nu doe ik toch precies waar het Huys om te doen was: ik raad aan om alsnog naar het programma te kijken als je het niet gezien hebt, want het is tv om met samengeknepen billen en gekromde tenen naar te kijken. Kijken kan hier.

Written by Ted

20 februari 2016 bij 23:06

Geplaatst in Diversen

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. En dan ook nog in Daans afwezigheid quasi nonchalant de veelbetekenende naam ‘Icarus’ laten vallen. Nee, Twan Huys is na het organiseren van het hyper hypocriete Correspondents Dinner diep door de mand gevallen met z’n ‘sympathieke’ snoetje.

    Ik raad iedereen eerder aan om ’n docu over een van Daans projecten terug te kijken dan deze flagrante College Tour.

    booxalivedotnl

    21 februari 2016 at 00:06

  2. Het is wel een vakman! Jammer dat het vak van boef Huys meer imponeert dan het kunstenaarsvak.

    Ted

    21 februari 2016 at 00:53

    • Deze conclusie vind ik veel te kort door de bocht. Volgens mij heeft het niets te maken met kunst versus interviewer. Persoonlijk vind ik Daan ook niet authentiek overkomen. Daarmee roep je wellicht kritische vragen op. Het lijkt me trouwens interessant om jou eens bij College Tour te zien. Los van deze gebeurtenis!

      Paula Wielders

      21 februari 2016 at 10:51

    • Dit gebeurt dus als je 2 mensen bijelkaar zet die beiden duidelijke narcistisch trekjes vertonen. Van te voren goede afspraken maken en kijken hoe het zich ontwikkeld

      Math Vankan

      21 februari 2016 at 13:17

  3. Haha, da’s een goeie, Paula!

    Ted

    21 februari 2016 at 11:12

  4. Ik zelf ervaar deze uitzending van College Tour als een staaltje van ranzige, goedkope journalistiek. Misselijk makend, subjectief. Net zo goedkoop als toen Willem Holleeder uitgenodigd werd. Twan Huijs arrogant en lekker op zijn gemak, voortdurend verkapt in de aanval, via de visie van andere mensen. En als Roosegaarde eenmaal een break neemt gaat Twan Huijs op subtiele (hoewel: subtiel?) wijze door met manipuleren (om zich zo indirect te verdedigen). De dingen waarmee hij eerst Roosegaarde probeerde te confronteren waren nu ‘’toch niet erg?’’. Een geslepen journalist. Jammer. Hoe Roosegaarde ook in elkaar steekt (geen idee, want ik ken hem niet), dit verdient hij niet… Dit verdient niemand. Ik zie liever een objectievere en in ieder geval liefdevollere benadering.

    Eefje

    21 februari 2016 at 12:28

  5. Ik weet niet of ik Twan Huys zo’n goede journalist vind, Ted…. Hij blinkt wel uit in geslepenheid, dat valt me wel vaker op. Maar of je dat een kwaliteit kunt noemen?

    Eefje

    21 februari 2016 at 12:30

  6. Jawel, ik vind hem een excellente interviewer en presentator. Maar hij heeft ook iets vileins. Als hij van te voren tegen Roosegaarde had gezegd wat hem te wachten stond, had die waarschijnlijk afgehaakt. In plaats van open kaart te spelen over de inhoud van het programma, liet hij Roosegaarde meteen in de val lopen door een afspraak die de redactie met Roosegaarde gemaakt had – geen familiefilmpje – openbaar te maken. Ik begrijp wel waarom Huys dat deed: het programma was te gast bij Roosegaarde “thuis” en Huys zorgde er op deze manier voor dat de regie niet kwam te liggen bij Roosegaarde, maar bij hem.

    Ted

    21 februari 2016 at 12:41

    • Ja, ik ben het grotendeels met je eens, Ted. Maar excellent? Wat maakt voor jou Twan Huys zo’n goede journalist?

      Eefje

      21 februari 2016 at 12:55

  7. Hij stelt goede vragen, vraagt door en weet soms meer van het onderwerp dan degene die hij ernaar vraagt.

    Ted

    21 februari 2016 at 13:07


Geef een reactie

