tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

MijnOverheid goed voor dak- en thuislozen?

with 2 comments

mijnoverheidIk kreeg een mailtje van MijnOverheid. Onder normale omstandigheden zou ik het weggegooid hebben omdat ik het mailtje meende te herkennen als spam of phishing, maar de boodschap was in foutloos Nederlands en er stond geen link in. Dat laatste stelde mij niet gerust, want er stond ook geen logo van de overheid in het mailtje, dus het kon van iederéén zijn, maar ik ging voor alle zekerheid even kijken bij MijnOverheid. Sinds kort heeft de overheid alle risico’s voor niet op tijd betalen gelegd bij de belastingplichtige. En inderdaad: als ik niet was gaan kijken had ik over het hoofd gezien dat ik anderhalve maand de tijd had om belasting te betalen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid dit zo doet. Het lijkt of ze expres proberen om niet op te vallen, in de hoop dat je vergeet om te betalen en ze je zo een boete op kunnen leggen. Iedereen moet alternatieve manieren van betaling aanbieden, heeft de overheid beslist, omdat niet iedereen op dezelfde manier kan of wil betalen. Alleen de overheid zelf hoeft dat niet.

Je krijgt dus geen aanslagbiljetten meer via de post, maar moet ze zelf gaan zoeken via internet en je wordt alleen gewaarschuwd door een mistig mailtje dat je met gemak over het hoofd kunt zien. – Ik zou dolgraag zien of de rechter vindt dat de overheid dat zo mag doen.

Is er dan niks goed aan dit systeem? Jawel. Op termijn heb je al je aanslagbiljetten overzichtelijk bij elkaar online, wat handig is voor mij, want ik laat alles slingeren.

Handig is ook dat je alle andere organisaties die per se digitaal rekeningen willen sturen uit kunt vinken. Want die organisaties moeten wél zorgen voor alternatieve manieren van betaling.

Een praktisch gevolg is ook dat je om bij je gegevens te kunnen een computer en verbinding met het internet nodig hebt. De overheid verplicht daar door deze handelwijze min of meer toe, en dus kan het niet anders of de computer en de onlinekosten moeten voortaan wel voor iedereen aftrekbaar van de belasting zijn.

Voor mensen die geen post- of verblijfadres – laat staan een computer – hebben, zou dit ook wel eens de oplossing kunnen zijn. Dak- en thuislozen die nu niet in aanmerking komen voor een uitkering omdat ze nergens wonen, hebben hun eigen stekkie bij MijnOverheid. Ze moeten een e-mailadres aanmaken en dan zo nu en dan naar de bibliotheek om hun post van de overheid op te halen, en klaar is Kees. Lijkt me. Of is dat wishful thinking? Doop MijnOverheid dan maar om tot MijnBurger.

Written by Ted

26 februari 2016 bij 08:01

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Met een glimlach gelezen.

    En toeval bestaat. Vanmiddag in mijn mailbox een uitnodiging voor een enquête over ‘mijnoverheid’. Als ik door de vragen heenkijk, loopt het project ‘digitale overheid’ niet volgens schema.

    Een deel van de vragen gaat over wat je met overheidspost doet, daarna werd nog gevraagd of de berichtenbox opgeschoond moet worden (want het kost geld om al die berichten te bewaren. Ja, opslagcapaciteit is niet gratis.)
    De rest ging over het gebruik van ‘mijnoverheid’. Geen idee, want ik gebruik het niet en zal het ook niet gaan gebruiken, precies om de bezwaren die in het stukje hierboven al zijn vermeld.

    Los daarvan: een brief maak je zo open, maar voordat ik een overheidsbericht digitaal kan lezen, ben ik al weer een kwartier verder (waar was die ***-inlog ook al weer?). Zonde van mijn tijd.

    Marko Jablan

    26 februari 2016 at 20:16

  2. Aha, ik snap het al: de enquete is (mede) bedoeld om de ondervraagde ervan te doordingen dat MijnOverheid een waarde vertegenwoordigt waarvoor op den duur betaald moet worden. Drie keer raden door wie.

    Ted

    27 februari 2016 at 07:52


Geef een reactie

