tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Jeroen Bosch in Den Bosch

with 3 comments

350px-Jeroen_Bosch_De_Hooiwagen_MadridIk ben zaterdag naar de tentoonstelling geweest van Jeroen Bosch in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik ben gegaan, maar weet niet zeker of ik de tentoonstelling moet aanraden. Dat heeft niet te maken met de expositie, want die is mooi ingericht, prachtig uitgelicht en uitstekend verzorgd, maar wel met alles eromheen.

Omdat er zo veel mensen werden verwacht kun je alleen een kaartje krijgen waarop staat tussen welk uur en welk volgend uur je naar binnen mag. Let op: je hoeft niet in datzelfde uur ook weer naar buiten; je mag dan verder blijven zo lang je wilt. Naar ik heb gehoord was het tot nu toe zo dat ongeveer 350 mensen per uur naar binnen mochten en worden dat er vanaf deze week 500*. Maak dan je borst maar nat!

Meteen bij binnenkomst zakte de moed me al in de schoenen, want er waren zo ontzettend veel mensen, dat ik gelaten aan de rondgang begon. Voor elk werk stonden minstens vijftien mensen samengeklonterd, en als je geluk had kon je na een paar minuten vooraan komen te staan. Maar terwijl je aan het wachten was om iets te zien, zat je de mensen die vooraan stonden in gedachten op te jagen. Dus als je zélf vooraan stond, voelde je de ogen van de mensen achter je in je rug en dan stapte je toch maar gauw weer opzij. En dat kán niet bij Bosch: er zitten zo veel kleine details in zijn werk dat je gewoon tíjd nodig hebt om alles in je op te nemen, en die tijd is er niet. Ook niet als je geduldig wacht tot het minder druk wordt, want het wordt niet minder druk: toen wij via de ingang naar buiten wilden, stonden er nog steeds drommen mensen bij het eerste schilderij en buiten bij de deur stond de volgende stoet mensen alweer klaar!

Ik weet niet wat het museum anders had moeten doen. Ja, ik denk dat ze de openingstijden hadden kunnen verruimen. Er valt binnen geen daglicht, dus je kunt net zo goed ’s avonds en ’s nachts naar de tentoonstelling gaan. Maar ’s nachts kunnen alleen Bosschenaren naar het museum en ik kan me voorstellen dat het museum ook wel eens dicht moet zijn.

Het kan zijn dat het doordeweeks minder druk is dan in het weekend; misschien is het handig om even te bellen om te vragen wat een gunstige tijd is.

De consequentie van een en ander is wel dat je de tentoonstelling niet op je gemak kunt bekijken en dat is jammer. Daar staat tegenover: hij is mooi genoeg. Dus ga tóch maar.

Nadat wij geweest waren stortte om de hoek op de Markt een huis in.

*Het Museum heeft me laten weten dat het aantal is verhoogd naar 400 en niet 500.

Written by Ted

29 februari 2016 bij 07:06

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. ‘Na mij de zondvloed’
    en hij kwam,
    waar niemand het toch letterlijk nam.

    Co

    29 februari 2016 at 08:25

  2. Beste Ted,

    Als Bosschenaar ben ik inderdaad uitgenodigd om buiten de openingstijden om naar de tentoonstelling te gaan. Ik heb geen idee of het dan minder druk is. Ik zal het je laten weten…

    Liefs, JP.

    janpietervanlieshout

    1 maart 2016 at 06:47

  3. Het Museum heeft laten weten dat er wel sprake is van een ophoging van het aantal mensen dat per uur wordt toegelaten, maar de verhoging is met 50 tot 400.

    Ted

    2 maart 2016 at 11:22


Geef een reactie

