tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

5000 facebookvrienden

with 4 comments

facebook-friendsEr komt een luxe-probleem aan. Ik krijg dagelijks gemiddeld zeven facebookvriendverzoeken. Fijn dat zo veel mensen mij als vriend willen hebben, maar ik nader de 5000 vrienden en dan houdt het op; dan kan er volgens de regels van Facebook niemand meer bij. Dus ik probeer al een tijd “kritischer” te zijn met het ingaan op verzoeken, want als ik bij de 5000 ben zal ik vrienden moeten ontvrienden om ruimte te maken voor nieuwe. Bovendien kun je dan ook zelf niet meer nieuwe vrienden maken, volgens mij, want ik krijg wel eens een vriendschapsverzoek van iemand die al 5000 vrienden heeft en als ik dat dan wil accepteren krijg ik het bericht dat dat niet kan.

Dit weblog is gekoppeld aan mijn facebookpagina: als ik iets nieuws op dit weblog zet, maak ik meteen een link naar Facebook (en ook Twitter); het is via Facebook dat ik de meeste lezers van dit weblog bereik.

Hoe moet ik schiften? 28 van de 30 mensen die momenteel vriend willen worden ken ik niet persoonlijk, dus dat is geen criterium. Ik moet selecteren op andere gronden en die zijn  allemaal betrekkelijk willekeurig. Toch heb ik voor mezelf wel een paar regels ingesteld om makkelijker te beslissen wie wel en wie niet, hoe willekeurig dan nog de beslissing blijft! Ik heb regelmatig gehad dat een facebookvriend min of meer anoniem was door geen foto van zichzelf te laten zien, maar een plaatje van iets anders: een kat, een landschap. Of een plaatje van een achterhoofd of een oor of zoiets. Na wat vervelende ervaringen met mensen die me anoniem bestookten (dus zonder gezicht of met een gefingeerde identiteit) met berichten waar ik me niet prettig bij voelde, accepteer ik in de regel geen nieuwe vrienden meer die hun gezicht niet laten zien of een duidelijk verzonnen naam hebben.

Als iemand zich aanmeldt met een typisch buitenlandse naam en, nadat ik even op hun facebookpagina ben wezen kijken, aan de andere kant van de wereld blijkt te wonen, schrijft in een andere taal en zelfs een ander schrift, heeft het weinig zin om met mij vriend te zijn, want ik schrijf in het Nederlands. Anders krijg je de hele dag berichtjes binnen die beginnen met Hello! van mensen die seks aanbieden, geld overgemaakt willen hebben – al of niet voor een product – of hopen dat ze via mij naar Nederland kunnen komen. Ook mensen die hun facebookpagina gebruiken om zich in te zetten voor een specifiek doel, zoals het promoten van een antiekbeurs in Tisonderhandwelletjes of actievoeren tegen straatmuzikanten met een bochel in het park, laat ik gaan.

Relatief veel verzoeken komen van mensen die op Facebook aan de lopende band de foto van zichzelf veranderen en geen andere initiatieven ontplooien. Die laat ik ook schieten.

En verder is het gevoelsmatig. De meeste wel en sommige niet. Maar het is niet genoeg: nog een maand, schat ik, en dan is de 5000 bereikt en wat dan? Dan zal ik waarschijnlijk door het bestand moeten lopen en namen verwijderen van wie ik al die tijd niks gehoord of gemerkt of gelezen heb. Ik vermoed dat die niet allemaal opnieuw een vriendschapsverzoek in gaan sturen. Dus ik zeg nu alvast, als je nooit iets van je hebt laten horen, met spijt: Bedankt en gedag!

Written by Ted

11 maart 2016 bij 07:24

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ha Ted, ik heb een “volg”knopje op mijn FB account. Mensen die ik niet persoonlijk ken of waar ik geen vakmatige band mee kan vinden/heb, stuur ik een standaard briefje in hun FB berichten (die kopieer ik er gewoon in) waarin ik hen bedank voor hun vriendschapsverzoek en hen wijs op de “volg” mogelijkheid van mijn FB. Zij kunnen dan al mijn berichten volgen, en ik hoef dan niet te lezen dat de neef van de buurjongen van iemand die ik niet ken, zijn rijbewijs heeft gehaald… 🙂 succes ermee, x Selma

    selmanoort

    11 maart 2016 at 08:41

  2. Eens met Selma. En verder ben jij zelf degene die bepaalt wie je ‘vriendjes’ zijn hoor, Ted. Ik schift regelmatig en behoud het vriendenkringetje op mijn fb zeer intiem. Mensen kunnen me volgen als ze willen, en dat doen er ook een aantal.

    Dick Witte

    11 maart 2016 at 09:31

  3. Hoi Ted,

    Je kunt ook een persoonlijke blog-pagina aanmaken, dan heb je niks te maken met vriendjes en zit je dus ook niet met een overvolle tijdlijn of een dreigend maximum. Ik heb er ook eentje: https://www.facebook.com/dorienleest/
    Je kunt al je vriendjes erop attenderen (vanaf die pagina ‘Vrienden uitnodigen’). Als het goed is, verschuiven de meesten dan naar je blog-pagina op FB. Koppel dit blog eraan en je hebt er geen omkijken meer naar.

    O ja, een paar dagen later natuurlijk je vriendenlijst van je prive-pagina opschonen 😉

    Succes ermee en prettig weekend!

    Groet,
    Dorien

    Dorien Nannings

    11 maart 2016 at 13:34

    • Hallo!

      Hier enkele suggesties Ik hoop dat je er wat aan hebt..
      Maak een vind-ik leuks pagina of vraag eerst waarom mensen Facebookvriend van je willen worden als je ze niet kent. Ik kijk ook altijd of we soms gezamenlijke Facebookvrienden hebben. De beste oplossing is misschien nog dat je volgers inschakelt. Mensen die je volgen kunnen dan je openbare berichten zien. Zet niet al je berichten openbaar. Kijk ook onder instellingen en stel in wie je Facebookvrienden kunnen worden.

      Succes,

      Mignon.

      Mignon Vredenbregt

      13 maart 2016 at 10:33


Geef een reactie

