tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Betere stimulering illustratoren nabij? (1/3)

with 4 comments

SCI_website_auto_08.gifVorige week was er een “expertmeeting” in de bibliotheek van het Nederlands Letterenfonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (SCI) organiseerde in samenwerking met het Letterenfonds een ontmoeting om geluiden uit het veld te horen met het oog op het beleid in de nabije toekomst. Het SCI biedt subsidiemogelijkheden voor architectuur, vormgeving en e-cultuur. Ter verduidelijking: illustratie valt onder vormgeving. Ook de strip en de graphic novel vallen eronder. En om die genres ging het.

Ik was uitgenodigd, onder meer omdat ik op dit weblog een kritische serie heb geschreven die ik Verslag van een mislukking heb genoemd en waarvan de eerste van zes afleveringen hier te vinden is [als je in de zijbalk aan de rechterkant van dit weblog in het zoekvenstertje invult verslag van een mislukking, en op zoek drukt, krijg je alle zes afleveringen bij elkaar]. Samengevat, voor wie geen zin heeft om het allemaal te lezen: tien jaar geleden zette ik een actie op poten om iets te doen aan de beroerde subsidiemogelijkheden voor illustratoren en dat liep na een jaar of zes uit op een regelrecht debacle. Mijn teleurstelling was dermate groot, dat ik stopte met het wijzen op de subsidiemogelijkheden van het Fonds, omdat het enige zekere dat ik illustratoren kon garanderen een grote kans op ontmoediging was. Ontmoediging, desillusie en een hoop rompslomp.

Er zaten in de bibliotheek van het Letterenhuis maar liefst 23 mensen aan tafel, onder wie twee mensen van het SCI zelf. Opvallend was het grote aantal genodigden dat had geprofiteerd van enige vorm van subsidie van het SCI; aan de hand van een lijst van toegekende subsidies – die we ter plekke pas aangereikt kregen, waardoor er geen tijd was om die rustig door te nemen – telde ik er zo al acht; deze mensen uitten om begrijpelijke redenen nagenoeg geen kritiek. Wie wel flink van zich liet horen en daarbij de kritiek niet schuwde was Pépé Smit.

Ik wil niet vooruitlopen op het verslag dat er komt, maar op een enkel aspect van de bijeenkomst wil ik hier graag ingaan.

Terecht werd gevraagd of het SCI gelden oormerkt voor de verschillende beroepsgroepen die worden vertegenwoordigd, zodat het geld min of meer eerlijk wordt verdeeld. Neen, was het antwoord. Als er een aanvraag is die belangrijk gevonden wordt in een bepaalde discipline, kan het zijn dat de helft van al het beschikbare geld erheen gaat. Er blijft dan weinig over voor de anderen.
Ik vond de vraag relevant omdat ik zelf enige tijd in een beoordelingscommissie van het SCI heb gezeten en toen merkte dat de illustratiekunst weinig aanzien heeft en zelden of nooit profiteert van zulke klappers.
Haastig werd gezegd dat zulke klappers vrijwel nooit voorkomen, maar het was wel duidelijk dat er sprake is van een zekere willekeur als het gaat om een eerlijke verdeling over de verschillende genres die het SCI moet bedienen. Daar ligt ook wel een begrijpelijk probleem: het SCI moet veel disciplines – ook architectuur en e-cultuur – bedienen met relatief weinig geld (zo’n 15 miljoen), en heeft geen manier gezocht of gevonden om tot een min of meer eerlijke verdeling te komen. Aanvragen worden beoordeeld door commissies waarin voldoende ter zake doende expertise ontbreekt: een aanvraag voor subsidie voor een prentenboek kan bijvoorbeeld beoordeeld worden door een commissie waarin niemand zit die verstand heeft van prentenboeken, maar wel van mode.

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

30 maart 2016 bij 07:12

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Er gebeurt iets bijzonders met de S, die siddert vooraleer ie een gewone S wordt. Heb jij dat gedaan of is dat een extraatje van mijn computer. Het is in alle gevallen interessant.

    Co

    30 maart 2016 at 12:27

  2. Mijn verstand gebruikt en een extra bril en nu zie ik het. Sn(e)aky.

    Co

    30 maart 2016 at 14:49

  3. Dat sidderen en van vorm veranderen maakt onderdeel uit van het logo van het SCI.

    Ted

    31 maart 2016 at 04:23

  4. […] kinder- en jeugdboekenillustratie, strips en graphic novel. Ik heb erover bericht en dat staat hier. Deel 2 en 3 vind je op 1 en 4 april van dit jaar. Hieronder lees je het “verslag” dat […]


Geef een reactie

