tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Gebr. – 20 jaar later

with 4 comments

Gebr.omslag2016web

Ik kan tegenwoordig elk jaar wel wat vieren:

  • in 2009 was ik 25 jaar dichter
  • in 2010 was ik 30 jaar illustrator en vormgever
  • in 2014 was het 30 jaar geleden dat ik debuteerde in De Blauw Geruite Kiel
  • in 2015 was het 20 jaar gelden dat ik de Gouden Griffel won voor Begin een torentje van niks
  • in 2016 is het dertig jaar geleden dat mijn eerste boeken verschenen: Raafs Reizend Theater bij Van Goor en Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen bij Leopold
  • in 2016 is het twintig jaar geleden dat Gebr. verscheen.

Gebr. is niet het enige boek van mij dat al die tijd in druk is gebleven, maar wel het boek dat het meest over de grenzen ging. Het verscheen in tien talen en dat het niet wijder verspreid werd had te maken met het feit dat het boek over twee homobroertjes gaat, en dat kón niet in landen als Rusland en Spanje, om er een paar te noemen. In Rusland zeiden ze dat homoseksualiteit een kwestie is die volwassenen aangaat en dat je daar de jeugd niet mee moet lastigvallen; in Spanje hield de angst voor ouders in schoolbesturen publicatie tegen.

In Nederland was bijna iedereen enthousiast over het boek. Aukje Holtrop zorgde in Vrij Nederland voor de enige tegenstribbelende recensie die het boek destijds kreeg. Ze schreef: ‘Om het spannender te maken is die broer gestorven waardoor er een eenzijdig gesprek tussen de twee broers ontstaat. Het kan misschien allemaal wel, maar bij elkaar is het te veel emotie voor één boek… Ondanks de ambitieuze constructie, toch niet helemaal gelukt, dit boek.’

Voor het overige kreeg Gebr. alleen mooie besprekingen en ik kreeg zelfs brieven van collega’s die me wilden laten weten hoe mooi ze het boek vonden. Door het gejubel van alle kanten raakte ik er langzaam van overtuigd dat er geen beter boek bestónd. Ik was er dan ook heilig van overtuigd dat ik de Gouden Griffel zou winnen – ja, al te veel loftuitingen kunnen dat met je doen. Maar in dat jaar werd de leeftijdscategorie 12 jaar en ouder losgeweekt van de Griffels en werd de Gouden Zoen ingesteld, omdat de CPNB dacht dat het beter was voor die leeftijdsgroep. De Gouden Zoen van dat jaar ging naar Karlijn Stoffels en ik kreeg een Zilveren Zoen. In Duitsland was het andersom: Karlijn en ik waren allebei genomineerd voor de Deutscher Jugendliteraturpreis en toen won ik. – De Zoenen zijn inmiddels alweer afgeschaft en na een aantal jaren vervangen door de Gouden Lijst.

Het is 20 jaar dat Gebr. bestaat en het boek is nimmer uit druk geweest. Dat is toch echt wel bijzonder en dat vond Uitgeverij Gottmer ook. Daarom is de achtste druk verschenen met een nieuw omslag, voor het eerst zonder mij en mijn broer op de voorkant van het boek. Dit keer is die plaats ingeruimd voor het dagboek van mijn broer dat we hebben teruggevonden en met een oranje leeslint.

Written by Ted

6 april 2016 bij 07:30

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik ga het weer eens lezen, lijkt me een goede gelegenheid. Toevallig adviseerde ik het zondag nog aan iemand.

    wanda

    6 april 2016 at 09:46

  2. Heel goed, Wanda! Ga zo door! 🙂

    Ted

    6 april 2016 at 09:53

  3. Koester het (dag)boek

    Wout

    6 april 2016 at 13:38

  4. wederom gelezen en wederom door ontroerd en van genoten! Ja hoor, ik zal het blijven aanraden 🙂

    wanda

    29 april 2016 at 21:35


Geef een reactie

