tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Bogotá (2)

leave a comment »

IMG_4120We gingen al om half negen ’s avonds naar onze kamer, maar onze biologische klok stond al op half vier ’s nachts, dus ik sliep slecht en was ook heel vroeg klaarwakker. Voor Philip gold hetzelfde. We troffen elkaar om kwart over acht in de mooie eetzaal van het Wyndham hotel, waar een kok klaarstond om een omelet te maken of een roerei. Maar we konden ons ook storten op heerlijk fruit, en dat deden we.
Om kwart voor negen werden we opgehaald door twee studentes die ons naar het beursgebouw brachten, ongeveer twintig minuten lopen in dezelfde straat. – Mooi is de omgeving niet, maar de bergen rondom zijn dat wel. Bogotá ligt op 2500 meter hoogte en ik merkte dat wel doordat mijn ademhaling wat moeizamer ging en mijn uithoudingsvermogen was duidelijk minder. Gelukkig wende dat snel, al bleven er momenten terugkeren dat ik me zwaarder belast voelde. Niet zo verwonderlijk, want er zit op deze hoogte dertig procent minder zuurstof in de lucht.
Op het beursterrein is een hal speciaal voor Nederland gereserveerd omdat wij eregastland zijn. Een ontwerpbureau heeft het interieur vormgegeven met veel grenen kistjes, deels onbehandeld en deels geverfd in tinten als fuchsia, geel en zwart.
Links achterin bevindt zich de muur waar Philip geacht wordt een muurschildering te maken, en daar zijn we vandaag ook aan begonnen, met figuren uit het boek ‘Ga toch fietsen’ van Joukje Akveld en Philip, dat over een paar dagen in het Spaans verschijnt en dat op de beurs wordt gepresenteerd. Philip zette, staand op een stoel of op een steiger de figuren op en samen schilderden we ze in – beter gezegd: mijn aandeel bestaat vooral uit het inkleuren van wat vlakken en het aanreiken van kwasten, water en verf.
Om vier uur hielden we op en toen hadden we al tien figuren klaar. Ik verwacht dat we morgen nog zes of zeven figuren zullen doen, en meer tijd is er ook niet, want de opening van de beurs is dinsdag.
Ik was gesloopt, moet ik eerlijk zeggen. Ik ben totaal niet gewend om op steigers te klimmen, dus ik voelde zo ongeveer elke spier in mijn lijf toen ik terug was in mijn hotelkamer. Ik verwachtte dat we een hapje zouden gaan eten in de buurt en dan, hup, naar bed. Maar Philip, stijf van de adrenaline, wilde het oude centrum nog in en dus namen we een taxi, lieten ons naar het oudste gedeelte, La Candalaria, rijden, en gingen op de bonnefooi een klein restaurantje in. Verkeerde keuze. We kregen vis met blikchampignons erop en daar een laag gesmolten kaas overheen en oude frieten die al eens eerder aan iemand anders geserveerd waren geweest. We waren al meteen geërgerd, omdat de ober die ons binnengelokt had de kaart bracht en net zo lang bleef staan tot we bestelden. En toen we de rekening betaalden gaf hij te weinig terug omdat hij de tip alvast ingehouden had. Toen we ernaar vroegen zei hij dat het een vrijwillige tip was, dus die kregen we terug toen we steigerden. Als het eten nou lekker was geweest… Enfin, de volgende keer moeten we iets kieskeuriger zijn als we écht Colombiaans willen eten. Veel kostte het overigens niet. Met een lekkere fruitsap erbij ongeveer zeven vijftig per persoon.
Daarna hebben we even rondgelopen, maar de maaltijd, die we niet eens opgegeten hadden, lag zo zwaar op de maag, dat we een taxi zochten en ons terug lieten rijden naar het hotel. Kostte ook niks: drie euro. – Bogotá is enorm uitgestrekt en er wonen negen miljoen mensen. Waarschijnlijk veel meer, omdat niet iedereen geregistreerd is.

Wordt vervolgd. Op de foto: het werk begint.

Written by Ted

26 april 2016 bij 02:21

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

