tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Een bespreking, twintig jaar later

leave a comment »

Gebr.omslag2016webGebr. is opnieuw uit, nu met een ander omslag, twintig jaar na eerste verschijning. Nergens staat van wie het dagboek is dat op de voorkant is afgebeeld, maar het is het dagboek van mijn overleden broer. De uitgeverij wou iets anders dan de twee jongens die altijd op het omslag hebben geprijkt, en dit is wat het is geworden.

Met de achtste druk van het boek is ook een andere generatie lezers aangetreden, en ik vond het dan ook bijzonder om te lezen wat een jongere van nu van het boek vindt. Lees het vooral op Lisa‘s eigen blogLeave No Story Behind, maar hieronder kan ook.

‘Vorige week werd er onverwacht een pakketje bij mij door de bus geduwd met daarin Gebr. van Ted van Lieshout. Een boek dat voor het eerst is verschenen in 1996, maar onlangs in een nieuw jasje is uitgebracht. En, om heel eerlijk te zijn, wist ik niet zo goed wat ik met het boek aanmoest. Maar toen ik de blurb voor de tweede keer las, besefte ik mij opeens dat homoseksualiteit een belangrijke rol speelt in het verhaal. En ja, toen werd ik toch wel nieuwsgierig. Ik besloot direct in Gebr. te beginnen… en wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan!

Dit gaat waarschijnlijk heel stom klinken, maar omdat het boek 20 jaar geleden is verschenen, verwachtte ik toch een beetje een oubollig boek. (Ik geef de verplichte literatuurlijst op school de schuld.) Wat ik in ieder geval niet verwachtte, was een boek dat qua tone of voice grof, sarcastisch, emotioneel én grappig is. Als dit boek iets niet is, dan is het oubollig of saai. Ik had nog maar een paar bladzijden gelezen of het was voor mij al duidelijk dat Gebr. een héél ander (en leuker!) boek is dan ik verwachtte.

In Gebr. leest de 16-jarige Luuk het dagboek van zijn dode broertje, Marius. De berichten van zijn overleden broertje zorgen ervoor dat Luuk geconfronteerd wordt met o.a. zijn homoseksualiteit én de keuzes die hij vroeger heeft gemaakt. Luuk schrijft echter zelf ook berichten aan zijn broertje in het dagboek. Het resultaat is een botsing van het heden en het verleden: Luuk gaat als het ware in gesprek met Marius. En jongens, ik heb sommige stukken met tranen in mijn ogen gelezen. Het is zó mooi, maar ook zó ontroerend.

Ik vind ’t moeilijk om te zeggen waarom Gebr. mij zo enorm geraakt heeft. Het is in ieder geval, als lezer, erg makkelijk om je in Luuk te verplaatsen. Het verhaal is daarnaast enorm confronterend; vooral de aftakeling van Marius zijn gezondheid vond ik erg pittig om te lezen. Het verhaal zal dus zeker voor een traantje zorgen, maar je zal ook meer dan genoeg (glim)lachen. Het is absoluut niet zo dat ik me zwaarmoedig voelde na het lezen van het het boek; ik voelde me eerder hoopvol en geïnspireerd dankzij de mooie boodschap die ’t verhaal met zich meebrengt.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik dit boek, dankzij Gottmer, heb kunnen lezen. Ik had Gebr. anders geen kans gegeven, gok ik, dus het is heel fijn om zo verrast te worden door een verhaal. En boeken die je omver blazen zonder dat je ’t verwacht, zijn stiekem de leukste boeken om te lezen.

(Oh, en tel trouwens maar een halve ster op bij bovenstaande beoordeling. Ik zit nog altijd in dubio tussen vier of vijf sterren, dus ik ga voor de gulden middenweg.)’

Written by Ted

9 mei 2016 bij 07:25

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

