tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Iepenzaad

with 13 comments

iepenzaad6 Mei 2009, 27 april 2011, 14 mei 2012, 26 mei 2013, 6 mei 2014 en 9 mei 2015 zette ik onderstaand gedicht op mijn weblog; ik heb er een traditie van gemaakt om elk jaar dit gedicht online te zetten als de stad bezaaid ligt met iepenzaad. Maar klopt het nog wel? De eerste zaadjes vallen misschien wel eind april, maar het is pas in mei dat de zaadjes je om de oren beginnen te vliegen, hier in Amsterdam. Gisteren zag ik voor het eerst dit jaar weer een voorzichtige deken van zaadjes door de gracht voorbijschuiven.

In Amsterdam zie je de sporen:
het sperma vliegt je om de oren,
het zaad ligt duimendik op straat,
de gracht drijft vol ejaculaat.

Kinderen graaien met hun hand
door de lozing als door zand
en hun ouders doen alsof
het geen kwakje is, maar stof.

Het is begonnen toen we sliepen,
eind april, als ieder jaar:
bijna tachtigduizend iepen
kwamen met z’n allen klaar.

Written by Ted

14 mei 2016 bij 09:01

Geplaatst in Diversen

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zag gister hier het gras bezaaid en dacht: het wordt weer tijd voor het gedicht. Mooi die vastigheid.

    Co

    14 mei 2016 at 13:26

  2. Erg leuk!!!

    Lisette Dumoulin

    14 mei 2016 at 14:44

  3. ik hoopte al dat je het gedicht weer ging plaatsen. Ik zag ze eerder deze week al in wolken waaien hoor!

    oehoeboeroe

    14 mei 2016 at 22:38

  4. Ik moest wachten tot er zaad in de grachten lag!

    Ted

    15 mei 2016 at 00:48

  5. […] van Lieshout plaatst (haast) ieder jaar hetzelfde gedicht over de iepenregen op zijn weblog. Hij noemt de zaadjes sperma. Ejaculaat. Zonde, dacht ik bij de eerste lezing, hij […]

    TIRADE.NU » Iepenzaad

    16 mei 2016 at 11:26

    • Wat jammer dat Roos van Rijswijk meent dat ik “voorbij ga aan de feeërieke schoonheid van iepenzaad”.

      Ted

      17 mei 2016 at 14:09

      • “meendè, bij de éérste lezing”, lees ik.

        beatrijs

        18 mei 2016 at 10:23

        • Opmerking begrijp ik niet. “Meendè” is in ieder geval geen Nederlands.

          Ted

          18 mei 2016 at 11:39

          • ik meen
            ik meende
            zij meent
            zij meende

            ik denk
            ik dacht
            zij denkt
            zij dacht

            bij de eerste lezing dacht, òf meende zij: “Zonde, Ted gaat voorbij aan de feeërieke schoonheid van…”

            inhoudelijk lees ik in dat stukje, dat zij haar éérste gedachte, of mening, heeft bijgesteld

            beatrijs

            18 mei 2016 at 14:26

            • Het valt in je gedichten soms ook op dat je de accenten consequent de verkeerde kant op zet. Het is niet òf maar óf.

              Ted

              18 mei 2016 at 14:31

  6. Wij hebben ’t ook weer doorgeplaatst op de FB-pagina Springsnow in Amsterdam Ted. Komt er ook een beeldsonnet :-)?

    Saskia Hoogendoorn

    17 mei 2016 at 08:33

  7. Haha, nee. Maar het had gekund. De beeldsonnetten zijn afgerond met het boek ‘Rond vierkant vierkant rond’.

    Ted

    17 mei 2016 at 14:10


Geef een reactie

