tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Laatste Woutertje Pieterseprijs van Marjolein van Putten

with one comment

wpp16Gisteren werd in het theater van de de Amsterdamse OBA de 29ste Woutertje Pieterseprijs uitgereikt aan Edward van de Vendel en Martijn van der Linden voor hun boek Stem op de okapi. Gefeliciteerd, jongens!

Alles rondom de uitreiking was, zoals gewoonlijk, tot in de puntjes verzorgd, en dat was voor een belangrijk deel te danken aan Marjolein van Putten, die daar al jaren en jaren zorg voor draagt. Ik weet het niet zeker, maar misschien al vanaf het prille begin. Voor haar was het gisteren de laatste keer en terecht werd afscheid van haar genomen met een grote bos bloemen. Ik wilde een foto van haar bij dit stukje zetten, maar kon er niet een vinden op internet, en dat is tekenend voor de werkwijze van Marjolein: ze schuift iedereen naar voren en blijft zelf op de achtergrond. Ook op deze foto is ze niet te vinden, omdat ze in de coulissen stond.

Op Facebook, waar ik deze foto vandaan haalde, schreef genomineerde Bart Moeyaart: ‘Beste jury en organisatoren van de Woutertje Pieterse Prijs 2016, beste winnaars Edward van de Vendel en Martijn van der Linden (gefeliciteerd allebei!), beste mede-genomineerden Ted van Lieshout, Imme Dros, Harrie Geelen, Thé Tjong-Khing, Joukje Akveld, beste buddy Gerda Dendooven en mijn uitgeverij Querido. Door een foto zou je kunnen denken dat ik snel afgeleid ben. Wel integendeel. Ik zag vanmiddag een paar mensen in de zaal, vrienden waarvan ik blij was dat ze er waren. Zij wisten dat het een fijne middag zou worden, op een belangrijke prijsuitreiking met oog voor detail en zorg en inhoud.
En nu ik het over detail en zorg en inhoud heb: hartelijke dank aan boekhandel Bruna, sponsor van de Woutertje Pieterse Prijs. Jullie steunen één van de weinige prijzen voor kinder- en jeugdliteratuur die er — juist door jullie steun — toe doen.’

Ik onderschrijf dat volledig. De ruimhartige manier waarop Bruna deze prijs onder haar hoede heeft genomen is voorbeeldig.

Naast de bekendmaking van de winnaars en het Rooverslied door Tjeerd Gerritsen, was het hoogtepunt de vertoning van zes filmpjes, gemaakt door Jeroen & Jeroen, van de zes genomineerden. Die filmpjes zijn hier te bekijken.

Wie op de foto moeilijk kan zien wie nou de winnaars waren: die lange met die lichtgrijze trui is Martijn en de kleinere met dat zwarte hemd is Edward. Aan de andere kant van Martijn staat een van de twee vertegenwoordigers van Bruna. Uiterst links staan vier juryleden en de genomineerden staan rechts.

Written by Ted

17 mei 2016 bij 06:19

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een mooie woorden Ted, dank je wel! Hier de feiten wat betreft de secretarissen van de Woutertje Pieterse Prijs: Umtul Kiekens was nauw betrokken bij de oprichting van de prijs in 1987 en is formeel tot en met 2006 secretaris geweest. Vanaf 1997 werkte ik met haar samen en vanaf ca 2002 deed ik feitelijk het werk voor deze prijs. In 2006 ben ik formeel secretaris geworden. Carlijn van Ravenstein en Maartje Bolt nemen het nu van mij over; zij zijn professioneel, erg goed thuis in de kinderboekenwereld en enthousiast dus het wordt goed!

    Marjolein

    18 mei 2016 at 10:42


Geef een reactie

