tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Charlotte Dematons vertrekt bij Lemniscaat

leave a comment »

charlotte dematons_1Charlotte Dematons heeft in een persbericht haar vertrek bij Lemniscaat aangekondigd, zo melden zowel Boekblad als Tzum. Eerder al liet Koos Meinderts teleurgesteld weten dat hij niet bij de uitgeverij kan blijven. Echt weg is ze niet, zegt Dematons, zo laat Boekblad weten: ‘Bij Lemniscaat begon ik meteen na het eindexamen van de Rietveld Academie. Bij meneer en mevrouw Boele van Hensbroek voelde ik me vanaf dag één thuis. Later nam Jean Christophe Boele van Hensbroek alles over. Hij gaf mij vele kansen om te maken wat ik fijn vond. Kansen die mij gebracht hebben waar ik nu ben. Niemand anders gaf mij deze ruimte. Ik heb dan ook mijn hele tekenleven gedacht dat ik de uitgeverij tussen zes planken met de voeten naar voren zou verlaten. Het loopt weleens anders en daarom zal mijn volgende prentenboek elders verschijnen. Echt weg ben ik niet, al mijn eerdere prentenboeken zitten in het fonds van de uitgeverij.’

Vijf dagen geleden schreef Jean Christophe Boele van Hensbroek – die zegt het heel jammer te vinden, maar verder niet op het besluit van Dematons in wil gaan – aan de schrijvers, vertalers en illustratoren die voor de uitgeverij werken: ‘Wij willen jullie laten weten dat het erg goed met ons gaat. Wij maken met een geweldig team prachtige boeken.’

Het probleem lijkt een verschil van mening te zijn tussen uitgeverij en auteurs over de wijze waarop de redactie wordt gevoerd. De uitgeverij is daarover tevreden en een aantal auteurs is dat niet.

Written by Ted

18 mei 2016 bij 22:36

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

