tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Bezoek aan het Gymnasium Apeldoorn

with 2 comments

beeldsonnet-live-gymnasium-Apeldoorn-160516Gisteren was ik op het Gymnasium in Apeldoorn en kreeg daar drie groepen van ongeveer dertig eersteklassers. De mediatheek waar de lezingen plaatsvonden was uitnodigend versierd met spandoeken en kopietjes uit mijn boeken, en ik werd er hartelijk ontvangen. Al gauw bleek dat de leerlingen het bezoek met hun docenten heel goed hadden voorbereid, compleet met boekenleggers, puzzelboekjes, beeldgedichten, toneelstukjes en zelfs filmpjes die ze zelf gemaakt hadden. Ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van het bezoek aan de school, vooral door het enthousiasme waarmee mijn bezoek was opgepakt.
Een van de jongens had een beeldsonnet gemaakt, zo mooi, dat ik er spijt van heb dat ik met het boek Rond vierkant vierkant rond het project beeldsonnetten al heb afgesloten, want ik had het dolgraag in het boek opgenomen. Net als eens beeldsonnet sportballen, sportauto’s en een prachtige collage van gedroogde bloemetjes. – Maar ja, ik kan toch niet eeuwig doorgaan met beeldsonnetten?
De leerlingen hadden filmpjes gemaakt, onder andere een hilarisch filmpje van twee zoenende voetballers – naar aanleiding van een oud gedicht van mij – dat door de makers bijna geheel zwart was weggebalkt wegens “ontoelaatbare intieme handelingen”. Er was een prachtige fotostrip waarop een gedicht uit Driedelig paard was uitgebeeld. En ook erg leuk was een opstelling van leerlingen die ik niet meteen begreep. 28 leerlingen gingen in een rij staan, de jongens met rugzakken op hun rug of op hun buik en de meisjes achteraan zonder bagage. Na een beetje herschikken bleek wat de bedoeling was: ze vormden een levend beeldsonnet! – Wéér een toepassing van het beeldsonnet waar ik zelf niet aan had gedacht!
stripgedicht-Gymnasium-Apeldoorn-160516

Written by Ted

18 mei 2016 bij 07:37

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. zou er een optie zijn die filmpjes te zien? Vooral het beeldsonnet dat je als laatste beschrijft maakt me nieuwsgierig.

    oehoeboeroe

    18 mei 2016 at 22:39

  2. Ik probeerde een filmpje te maken, maar ik zag dat het was mislukt en toen was het te laat.

    Ted

    19 mei 2016 at 07:28


Geef een reactie

