tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Koningsdam (1)

with one comment

IMG_4737.JPGIk ben op reis geweest, maar wees niet bezorgd: deze keer geen ellenlang reisverslag in zesendertig delen. Het is niet met zo veel woorden tegen me gezegd; ik weet zelf ook wel dat ik niet excelleer in beschrijvingen van buitenlandse avonturen. Ik heb er geen aanleg voor. Ik ben, als puntje bij paaltje komt, het soort reiziger dat graag klaagt bij tegenslag en ongemak. Of nou ja, niet gráág. Ik klaag voor het nut van volk en vaderland. Verwacht van mij niets anders.

Vriend W. is gek op cruiseschepen en toen hij vernam dat het nieuwe schip van de Holland America Line, na te zijn gedoopt in Rotterdam, vanuit Amsterdam zou vertrekken naar Noorwegen, wilde hij méé. We zijn al twee keer eerder op een cruise geweest en dat beviel me goed genoeg om te zwichten voor het idee om nu eens niet naar een buitenlandse bestemming te vliegen en daar in te schepen, maar gewoon met mijn koffertje tien minuten te lopen naar de terminal en metéén aan boord te gaan.

Vorige week zondag scheepten we bij druilerig weer in. Ik had op droog weer gehoopt, maar wel een paraplu meegebracht, dus ik kon vanaf het hoogste dek van MS Koningsdam zien hoe we over het IJ Amsterdam verlieten. Prachtig regenachtig was dat. Kijk maar:

IMG_4771.JPG

Hier komt meteen ook een klacht: een week later op de terugweg draalde het schip ontzettend. We hadden zeker een halve dag eerder terug kunnen zijn, maar om redenen die ik niet begrijp, die vast wel redelijk zullen zijn, kwamen we aan het einde van de cruise pas de volgende dag weer terug in Amsterdam op een ogenblik dat iedereen nog vast te slapen lag. Ik stond om kwart voor zes op, had toen al de hele intocht gemist en zag nog net hoe het schip langs het Centraal Station voer, hoewel ik me had verheugd op IJmuiden, Halfweg en West en het Westerpark.

(Wordt vervolgd)

 

Written by Ted

30 mei 2016 bij 07:28

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ga met mijn zus begin augustus dezelfde reis maken op de Koningsdam. Ook vaker gecruised en nu dus lekker niet hoeven vliegen……ben dus heel benieuwd naar de rest van het verhaal……..

    Dorie Cremer

    30 mei 2016 at 09:51


Geef een reactie

