tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Koningsdam (2)

leave a comment »

IMG_4888.JPGWe brachten de eerste en laatste dag op zee door en deden tussendoor vier Noorse plaatsen aan: Flåm (een dorpje van 500 inwoners aan het uiteinde van een fjord), de na de vondst van olie welvarend geworden stad Stavanger, het kleinere Kristiansand en de hoofdstad Oslo. Ik was eerder al eens in Oslo en liep er toen verloren rond, deze keer had ik het er veel meer naar mijn zin. Het nieuwe operagebouw (foto) is heerlijk om letterlijk overheen te lopen.

Ze zeggen over cruises: hoe kouwer hoe ouwer. Daarmee wordt bedoeld dat hoe noordelijker je komt, hoe ouder de opvarenden zijn. Waarschijnlijk is het waar: om ons heen waren het vooral gepensioneerden die meereisden. Maar niet slechts bejaarden. Ook veel gehandicapten en mensen in een rolstoel. Ik voelde me daar soms een beetje ongemakkelijk bij, omdat ik (nog) niet wil horen bij de senioren en mindervaliden, maar vond het tegelijkertijd wel veelbelovend dat die medereizigers niet thuis achter de geraniums waren blijven zitten maar, húp, gebruik maakten van de faciliteiten van zo’n cruise om tóch op pad te gaan.

Het voordeel van een cruise is evident: je hebt een eigen hut en gaat ’s avonds slapen in stad A en ’s ochtends stap je uit je bed, doet het gordijn open en daar ligt stad B aan je voeten. Je reist wel, maar het schip doet het werk voor je.

IMG_4917De Holland America Line is vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Alle prijzen zijn in dollars en alles is afgemeten aan Amerikanen. Opvallend is bijvoorbeeld het meubilair. De stoelen hebben een opvallend brede zitting en het is duidelijk waarom dat is: anders blijft de stoel aan je dijen hangen als je opstaat, want o, o, o, wat een dikke mensen gaan er mee op zo’n cruise (de stoel op de foto is eigenlijk geen goed voorbeeld, omdat hij geen armleuningen heeft). Ook voor hen is een cruise ideaal, want door het gewicht dat ze mee moeten torsen valt het lopen zwaar.

Een cruise heeft wat dat betreft echter ook een nadeel, want het eten is gratis en daardoor is het een attractie op zich. Al vrij snel liep ik met de andere mensen mee: van het bed naar het ontbijt, van het ontbijt naar de lunch, van de lunch naar de high tea, van de high tea naar het diner, van het diner naar de late-avond-snack en dan naar bed. – Nu overdrijf ik, want ik heb me tot drie maaltijden per dag beperkt en vrijwel elke ochtend ging ik baantjes trekken in het zwembad en ’s middags sporten in de goed geoutilleerde gym die cruiseschepen aan boord hebben. Toch ben ik na thuiskomst niet op de weegschaal gaan staan. Ik durf niet.

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

2 juni 2016 bij 07:11

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

