tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Jasper en zijn knecht

with 4 comments

bakker-knechtBij De Arbeiderspers verscheen Jasper en zijn knecht, een deel in de roemruchte reeks Privé-Domein. Het nieuwe boek van Gerbrand Bakker past naadloos in die serie! De schrijver laat (weer) zien dat hij een verbluffend goede schrijver is. Anders dan in zijn romans, die in mijn ogen zinderden van flora & fauna en veenbrandden van taal, vertelt hij deze keer in dagboekvorm kloek, vlot en zonder omwegen wat hem beroert, beroerd heeft, en met wie hij nog een appeltje te schillen heeft.
Ik was een beetje bang dat hij – terecht! – eindeloos zou uitweiden over hond Jasper en over zijn tuin, want dat had beslist voor de hand gelegen, maar dat is niet gebeurd. Het boek is vrolijk gedifferentieerd en uitstekend gedoseerd. Het springt op een natuurlijke manier van de hak op de tak, waardoor het lezen prettig is en blijft. Ik vind de stijl in zijn romans erg mooi, maar ook een beetje slepend, alsof de schrijver een keurig landschap heeft willen schilderen. Jasper en zijn knecht komt over als een kunstwerk van Toulouse-Lautrec: er wordt gedanst en de rokken worden hoog opgetild.

jasper

Written by Ted

5 juni 2016 bij 23:49

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zat het boek in de trein van Brussel naar Amsterdam te lezen, en de conductrice vroeg of ik in Bruxelles was ingestapt. Ik gaf haar mijn reisbewijs en ze zei ineens: “Kunt u… ” Vervolgens scande ze mijn biljet.
    Ik dacht dat ze mijn paspoort wilde, maar ze liet er meteen op volgen: “O nee, u bent het.”
    Ik snapte het niet, dus ik vroeg: “Hoe ziet u dat ík het ben?” Ik dacht dat het apparaatje waarmee ze scande mijn privégegevens uit de lucht had geplukt. Maar zo was het niet.
    “Ik dacht dat ik u herkende. ‘Ik elleboog me er wel doorheen’. En nu zie ik uw naam staan, dus het klopt. Ik heb een tijd geleden een documentaire over u gezien die ik ook bijzonder vond.’
    “Wat leuk!” zei ik.
    Ik keek terug in mijn boek en las de passage die ik onderaan het bericht heb ingevoegd. Nou zeg!

    Ted

    6 juni 2016 at 00:36

  2. Voor wie het niet snapt: “Och, ik elleboog me er wel doorheen” is de titel van een dichtbundel van mij uit 1988.

    Ted

    6 juni 2016 at 00:54

  3. Misschien word je wel een zegswijze. Nou ja, niet jij persoonlijk alhoewel …
    Misschien word je wel, wat een onzin blijkbaar ben je al.

    Co

    6 juni 2016 at 10:30

  4. Wat een prachtige recensie, ik krijg meteen zin om het boek te kopen (wat ik eerst niet had).

    lidwien

    6 juni 2016 at 14:05


Geef een reactie

